Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Umowy na nowe wozy bojowe dla WP

Przemysł zbrojeniowy, Transakcje, Wojska lądowe, 14 sierpnia 2023

Dzisiaj, 14 sierpnia 2023, Agencja Uzbrojenia MON zawarła umowy ramowe zakupu 3 nowych typów wozów bojowych dla Wojska Polskiego.

Przedmiotem pierwszej z nich, jest dostawa Kołowych Transporterów Opancerzonych w wersji bojowej wraz z pakietem logistycznym oraz szkoleniowym. To pierwsze z działań ukierunkowanych na realizację wymagań operacyjnych kr. Serwal.

W ramach realizacji umowy wykonawca zapewni uzyskanie przez polski przemysł obronny zdolności w zakresie opracowania i produkcji nowego KTO, utrzymania procesów technologicznych i organizacyjnych gwarantujących stałe dostawy transporterów, wykonania zadań obsługowo-naprawczych oraz napraw na poziomie zakładowym, a także wsparcia eksploatacji w postaci dostaw części zamiennych.

Realizacja umowy ramowej na dostawę nowego KTO będzie skutkowała zawarciem umowy wykonawczej na pracę rozwojową, co pozwoli na pozyskanie kompetencji i know-how umożliwiających produkcję krajowego nowego Kołowego Transportera Opancerzonego. Umowa przewiduje także integrację ze zdalnie sterowanym systemem wieżowym, a także ze zdalnie sterowanym modułem uzbrojenia, który zostanie opracowany w ramach w/w pracy rozwojowej. Umowa pozwoli również na rozwój kolejnych generacji tego typu systemów, a pozyskanie praw własności intelektualnej do wyników pracy rozwojowej umożliwi polskiemu przemysłowi produkcję seryjną KTO, jego niezależny, dalszy rozwój technologiczny oraz swobodny eksport.

Aktualnie trwają przygotowania do negocjacji z zamawiającym umowy wykonawczej w przedmiocie opracowania pojazdu, do którego prawa pozostaną w Polsce, a ograniczenia licencyjne zostaną zredukowane do niezbędnego minimum. Działanie ma na celu między innymi swobodne zarządzanie konfiguracją wozów oraz niezależny rozwój polskich wersji specjalistycznych. W związku z powyższym, nie przewiduje się na obecnym etapie wspólnego projektowania NKTO z partnerami zagranicznymi. PGZ dopuszcza taką możliwość na etapie prac nad konkretnymi podzespołami.

W przypadku pozytywnego zakończenia prac rozwojowych umowa przewiduje udzielenie zamówienia na dostawę do niespełna tysiąca egz. NKTO wyposażonych w zsmu w latach 2028-2035.

 

Wizualizacja Ciężkiego Bojowego Wozu Piechoty / Ilustracja: PGZ

Druga z w/w umów ramowych dotyczy dostawy kilkuset Ciężkich Bojowych Wozów Piechoty (CBWP) z dostosowaniem. Pierwsze CBWP mają trafić do Sił Zbrojnych RP już w 2025, wraz z pakietem logistycznym i szkoleniowym. Umowa uwzględnia również rozbudowę infrastruktury produkcyjnej i obsługowej.

Ciężki Bojowy Wóz Piechoty powstanie poprzez integrację podwozia wykonanego z wykorzystaniem elementów samobieżnej armatohaubicy Krab ze zdalnie sterowanym systemem wieżowym ZSSW, uzbrojonym w wyrzutnię przeciwpancernych pocisków kierowanych.

Głównym zadaniem CBWP będzie rażenie celów opancerzonych i nieopancerzonych, obezwładnianie i niszczenie odkrytych środków ogniowych, siły żywej oraz schronów i umocnień polowych w bezpośredniej styczności z przeciwnikiem.

Pojazd będzie miał trzyosobową załogę i będzie mógł przewozić 8 żołnierzy desantu. Zapewni także wsparcie ogniowe transportowanej drużynie w każdych warunkach atmosferycznych w dzień i w nocy. Przeznaczony do współdziałania z pododdziałami wojsk pancernych CBWP będzie miał wysoki poziom ochrony balistycznej i przeciwminowej, a także dobre zdolności trakcyjne.

Wizualizacja Lekkiego Pojazdu Rozpoznawczego / Ilustracja: KIA

Przedmiotem trzeciej umowy, jest dostawa, w latach 2024-2030, kilkuset Lekkich Pojazdów Rozpoznawczych (LPR) wraz z pakietem logistycznym i szkoleniowym. Umowa o wartości ok. 1,2 mld zł brutto przewiduje również ustanowienie potencjału przemysłowego umożliwiającego produkcję oraz świadczenie usług obsługowych i naprawę pojazdów w kraju.

Lekki Pojazd Rozpoznawczy, o wysokich możliwościach terenowych, z układem napędowym 4x4, jest polonizacją koreańskiej rodziny pojazdów KLTV produkcji koncernu KIA. Ma być przeznaczony do transportu 4 żołnierzy wraz z ich wyposażeniem indywidualnym i specjalistycznym, w każdych warunkach atmosferycznych w dzień i w nocy.

LPR już od pierwszych dostaw otrzyma nowe, unowocześnione nadwozie przygotowane na potrzeby polskiego projektu. W ciągu kolejnych lat spółka Rosomak planuje stopniowe przenoszenie produkcji komponentów pojazdu do Polski, począwszy od transferu technologii produkcji nadwozia i wprowadzenia zmian konstrukcyjnych pod kątem wymagań SZ RP. Jednym z priorytetów, podobnie jak w przypadku rozwoju platformy KTO Rosomak, jest maksymalne dostosowanie konstrukcji w oparciu o uwagi użytkowników pojazdów.

Pojazd LPR 4×4 został stworzony z myślą o pracy w ciężkich warunkach. Wóz wyposażony jest w opancerzenie stanowiące ochronę balistyczną na poziomie I wg STANAG 4569. Napędzany jest silnikiem wysokoprężnym o mocy 225 KM oraz posiada w pełni niezależne zawieszenie na wszystkich osiach. Nowoczesność konstrukcji podkreśla zastosowanie ośmiostopniowej automatycznej skrzyni biegów. Pojazd wyposażony jest także w system centralnego pompowania kół oraz system runflat umożliwiających jazdę po przestrzeleniu opon.

LPR będzie wyposażony w obrotnicę na dachu umożliwiającą zamiennie montaż 12,7-mm lub 7,62-mm km albo 40-mm granatnika, co umożliwi w trakcie realizacji zadań prowadzenie ognia z LPR przy zapewnieniu ochrony załogi.. Dopuszczalna masa pojazdu wynosi ok. 5,7 t, co pozwoli na wypełnienie luki pomiędzy lekkimi pojazdami o DMC do 3,5 t, a ciężkimi konstrukcjami na bazie wozu Waran 4×4.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.