Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Początek przebudowy MD-90 na X-66A

Nowe technologie, Przemysł lotniczy, 18 sierpnia 2023

Samolot MD-90 zn. rej. N931TB (nr ser. 53532, dawniej Delta Air Lines N962DN), który ma być przebudowany na eksperymentalny X-66A, przeleciał 15 sierpnia 2023 z Victorville do zakładu Boeinga w Palmdale. Tam ma wkrótce rozpocząć się jego konwersja w ramach programu NASA Sustainable Flight Demonstrator. W przelocie samolot używał znaku wywoławczego BOE931.

Samolot MD-90, który ma być przebudowany na eksperymentalny X-66A, leci do zakładu Boeinga w Palmdale / Zdjęcie: NASA

Kluczowa planowana modyfikacja samolotu obejmuje wymianę skrzydeł na ultracienkie, wsparte zastrzałami. Mają mieć one znacznie większe wydłużenie niż standardowe. Dzięki temu samolot będzie mieć większą doskonałość, a tym samym lepsze podstawowe parametry. Konfiguracja, nazywana Transonic Truss-Braced Wing (TTBW), ma być bardziej oszczędna pod względem zużycia paliwa niż najlepsze obecnie w swojej klasie samoloty komercyjne. Zużycie paliwa ma być mniejsze nawet o 30%.

 

Wizja samolotu eksperymentalnego X-66A. Projekt przewiduje m.in. wymianę skrzydeł i inne umieszczenie silników / Ilustracja NASABoeing i NASA współpracowały nad tą koncepcją przez ponad dekadę w ramach programu Subsonic Ultra Green Aircraft Research (SUGAR). Uzyskane wyniki mają posłużyć do zaprojektowania nowej generacji samolotów wąskokadłubowych. Testy naziemne i w locie X-66A mają rozpocząć się w 2028.

 


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.