Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Smoczyca z Balic

Lotnictwo wojskowe, 25 sierpnia 2023

W połowie sierpnia br., z okazji 20-lecia służby samolotów CASA C-295M w Siłach Powietrznych, należący do 8. Krakowskiej Bazy Lotnictwa Transportowego samolot z nr takt. 012, otrzymał okolicznościowe malowanie przedstawiające smoka, nawiązujące zarówno do godła jednostki jak i jednego z najbardziej rozpoznawalnych symboli Krakowa, związanego z legendą o smoku wawelskim.

 Malowanie samolotu C-295M o nr takt.  012 zrealizowano w hangarze 8. BLTr. w Balicach między 17 a 22 sierpnia br., zużywając na nie około 50 l farby / Zdjęcia: Marcin Sigmund

Pierwszy raz projekt naniesienia wizerunku smoka na jeden z samolotów CASA C-295M pojawił się około 10 lat temu, ale jego realizacja stała się możliwa dopiero dzięki zaangażowaniu dowódcy jednostki płk pil. Sławomira Byliniaka, który w ten sposób postanowił uczcić 20-lecie służby tych samolotów na polskim niebie. Realizację tego zadania powierzono kpt. inż. Karolowi Bałdydze, który doświadczenie w tego typu projektach zdobył jeszcze w 2007 podczas malowania pierwszego samolotu 13. Eskadry Lotnictwa Transportowego (obecnie 8. Krakowskiej Bazy Lotnictwa Transportowego), który otrzymał okolicznościowe barwy, jakim był An-2TD Wiedeńczyk. Był on też koordynatorem tegorocznego malowania portretu patrona 8. Krakowskiej Bazy Lotnictwa Transportowego płk. pil. Stanisława Skarżyńskiego na samolocie C-295M o nr takt. 017 (Okolicznościowe malowanie C-295M , 2023-08-09).

Pierwotny projekt przedstawiający wizerunek smoka w żywych kolorach wykonał Mariusz Gbur, natomiast finalny, zmodyfikowany według pomysłu kpt. inż. Karola Bałdygi, wykonał Robert Firszt, nadając smokowi kolory bardziej stonowane, a zarazem lepiej komponujące się ze stosowanym na polskich C-295M kamuflażem. Na usterzeniu pionowym dodano też motyw nawiązujący do krakowskich zabytków, co w zamierzeniu autora projektu jeszcze bardziej miało podkreślić związek jednostki z tym miastem.

Aby wizerunek był trwalszy, zdecydowano, że nie zostanie on zrealizowany w formie prostszej do wydrukowania naklejki, ale jako malowidło, które wykonano całkowicie ręcznie, używając jedynie pędzli i wałków.

Malowanie zrealizowano w hangarze 8. BLTr. w Balicach między 17 a 22 sierpnia br., zużywając na nie około 50 l farby. Jego wykonawcą był wspomniany już Robert Firszt, któremu pomagał personel służby inżynieryjno-lotniczej 8. Krakowskiej BLTr.

Realizację projektu poprzedziły jednak wielotygodniowe przygotowania logistyczne, polegające m.in. na pozyskaniu farby zgodnej z dokumentacją producenta samolotu, wykonaniu szablonów i zgromadzeniu odpowiedniego sprzętu do malowania, a całe przedsięwzięcie udało się zrealizować przy współudziale Airbus Poland.

Pierwszy lot kontrolny w nowym malowaniu samolot wykonał 22 sierpnia br., a pierwszy oficjalny pokaz przed szeroką publicznością ma nastąpić w sobotę, 26 sierpnia br., podczas Air Show w Radomiu. Będzie to też pierwszy dynamiczny pokaz polskiego C-295M, obejmujący m.in. krótki start i lądowanie, manewry taktyczne z ciasnymi zakrętami oraz przeloty na minimalnej i maksymalnej prędkości, a także z otwartą rampą ładunkową.

Tradycja nadawania okolicznościowych malowań samolotom obecnej 8. Krakowskiej BLTr, sięga 2007, kiedy to malowanie z motywem smoka, zaprojektowane przez Marka Radomskiego, otrzymał wspomniany An-2TD Wiedeńczyk.

W trakcie malowania tego samolotu w WZL-3 w Dęblinie w 2007 powstał pomysł, by smoczy motyw pojawił się także na samolocie An-26 będącym w wyposażeniu tej samej jednostki. Wkrótce Marek Radomski przy współudziale kpt. Bałdygi przygotował projekt, przedstawiający z jednej strony kadłuba leżącego smoka, co nawiązywało do kończącej się wówczas służby An-26 w Polsce, a z drugiej strony kontynenty z listą państw, do których latały Any-26 stacjonujące w Balicach. Niestety wycofanie Anów-26 z polskiego lotnictwa wojskowego w styczniu 2009 spowodowało, że z pomysłu tego zrezygnowano, nie chcąc nadawać samolotowi barw, w których nigdy nie latał.

Jeżeli nic nie stanie na przeszkodzie, to w przyszłym roku, kiedy to przypadać będzie 90. rocznica zwycięstwa Jerzego Bajana i Gustawa Pokrzywki w Challenge’u 1934, specjalne malowanie otrzyma kolejny samolot 8. Krakowskiej BLTr – PZL M-28B/PT GC.




Galeria



Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.