Przedsiębiorstwo Lockheed Martin uznawane za światowego lidera branży technologicznej, który rozwiązuje najtrudniejsze problemy swoich klientów, koncentruje się dziś na rozwijaniu idei odstraszania, aby określić, w jaki sposób już teraz budować potencjał, który pomoże siłom zbrojnym zapobiegać przyszłym konfliktom i reagować na nie.
Jak zaznacza Michael Williamson, prezes Lockheed Martin International, jego przedsiębiorstwo zaadaptowało ten pomysł i określiła go mianem Bezpieczeństwa XXI wieku.
– To nie tylko zagrożenie lub potencjalne zagrożenie, które widzimy dziś w Europie, zarówno ze strony Rosji, jak i na Pacyfiku, ale także odrodzenie się autokratycznych reżimów i zagrożeń dla państw ościennych. Aby rozwiązać ten problem, musimy przeanalizować to, w jaki sposób zbudować potencjał odstraszający, który skłoni potencjalnego agresora do zastanowienia się dwa razy przed podjęcia działań – mówi Williamson.
Williamson wskazuje, że częściową przyczyną wielu dzisiejszych problemów jest niedoinwestowanie w obron-ność, którego początki sięgają poszukiwań dywidendy pokojowej po latach 80. poprzedniego wieku, a w ostatnim czasie także związanych z pandemią Covid-19.
– Jeśli połączymy brak inwestycji, nowe zagrożenia i skutki pandemii, można zauważyć negatywny wpływ na bazę przemysłową, który objawia się ograniczonymi możliwościami produkcyjnymi, co przekłada się brakiem działania odstra-szającego – mówi.
Lockheed Martin to przedsiębiorstwo inżynieryjne, która szeroko inwestuje w innowacje i możliwości, ale zdaje sobie sprawę, że ważne są nie tylko technologie, takie jak inwestycje w sztuczną inteligencję, robotykę i prze-twarzanie brzegowe.
Williamson twierdzi, że państwa muszą również rozważyć, jaki istnieje potencjał przemysłowy i rozpoznać dostawców pierwszego, drugiego i trzeciego poziomu, którzy mają zdolność do wytwarzania materiałów niezbędnych do budowy tych produktów.
Jaka jest skala inwestycji producentów w edukację – nie tylko naukowców i inżynierów – w ludzi, którzy mają umiejętności i doświadczenie potrzebne do budowania i wytwarzania niezbędnych możliwości na dużą skalę?
Jedną z rzeczy, które Lockheed Martin docenia w Polsce, są inwestycje w produkcję. Ponieważ nasiliły się sygnały popytu na produkty przedsiębiorstwa – nie tylko w Europie, ale także na Pacyfiku – firma potrzebuje wsparcia, aby zaspokoić potrzeby klientów. W rezultacie rozwijane są partnerstwa, które otwierają istotne możliwości dla Polski, NATO i ich sojuszników.
Polskie podmioty jak PGZ, WZL-1, WZL-2, Mesko i inne już na tym korzystają, podkreślając, że Lockheed Martin zapewnia coś więcej niż tylko relacje transakcyjne z Polską.
– Naszym największym zakładem produkcyjnym poza Stanami Zjednoczonymi jest PZL Mielec, jeden z liderów pośród polskich eksporterów sprzętu obronnego, gdzie 1500 polskich pracowników buduje śmigłowce S-70 Black Hawk nie tylko dla Polski, ale dla całego świata – komentuje Michael Williamson. – W swoim łańcuchu dostaw PZL Mielec posiada około 600 polskich przedsiębiorstw i mniej więcej tyle samo dostawców, którzy pośrednio wspierają działalność produkcyjną.
Przekaz Lockheed Martin jest jasny – aby jakikolwiek kraj mógł utrzymać w przyszłości potencjał przemysłowy taki jak PGZ, PZL Mielec i inne, nie wystarczy skupiać się tylko o bazie przemysłowej. Niezwykle istotne jest zapewnienie sobie wyszkolonych pracowników, a także inwestycji i wszystkich innych rzeczy, które w naturalny sposób przyjdą na myśl, jak np. rozbudowa obiektów.
– W Lockheed Martin zdajemy sobie sprawę, że zapewnianie Bezpieczeństwa XXI wieku oznacza inwestowanie w następne pokolenie inżynierów i technologów już teraz – mówi Michael Williamson. – Jesteśmy dumni, że możemy wspierać rozwój potencjału przemysłowego w Polsce i u innych krajów-klientów nie tylko poprzez inwestycje w miejsca pracy i eksport, ale także poprzez inwestycje w uniwersytety i szkoły techniczne. To zaangażowanie pomaga kształcić i rozwijać przyszłych pracowników, którzy będą projektować i budować zdolności odstraszania nowej generacji, aby zapewnić bezpieczeństwo obywatelom – dodaje Williamson.