Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

HAASTA – Polski myśliwski bojowy bsl

Imprezy branżowe, Nowe technologie, Przemysł zbrojeniowy, Przemysł lotniczy, 07 września 2023

Podczas 31. MSPO Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa zaprezentował bezzałogowy statek latający HAASTA, opracowany we współpracy z przedsiębiorstwem Eurotech.

Bsl HAASTA uzbrojony podkadłubowy w 5,45-mm km / Zdjęcie: Bartosz Głowacki

HAASTA ma rozpiętość 3,9 m, długość 2,9 m, wysokość 0,95 m i może przenosić do 35 kg ładunku (w komorze w kadłubie o pojemności 40 dm3). Projekt oparty jest na doświadczeniach z działań bojowych ostatnich kilku lat, zgodnie z wytycznymi określonymi w STANAG 4703. Gama przenoszonych ładunków umożliwia szeroki zakres konfiguracji do lotu, przy jednoczesnym zachowaniu dobrych zdolności operacyjnych i zdolności do lotu w trudnych warunkach atmosferycznych. HAASTA napędzany jest innowacyjnym hybrydowym silnikiem ICE o mocy 20 KM i może latać z prędkością 120-280 km/h na wysokościach do 7000 m npm. Bezzałogowiec wystrzeliwany jest z wyrzutni pneumatycznej i ląduje na płozie lub spadochronie szybującym.

Prezentowany na MSPO bezzałogowiec jest wersją myśliwską, której głównym zadaniem będzie zwalczanie latających z małą prędkością bezzałogowców rodziny Shahed. Dzięki zabudowanej pod nosową częścią kadłuba głowicy optoelektronicznej HAASTA będzie w stanie wykrywać emisje cieplne silników spalinowych z odległości 5 km, przy kącie obserwacji wynoszącym 200o, a następnie – po ich wykryciu i zidentyfikowaniu jako przeciwnika – automatycznie niszczyć za pomocą zamontowanego pod kadłubem 5,45-mm km. W planach jest tez uzbrojenie bsl w 7,62-mm km lub 12,7-mm UKM (zasilanego z taśmy) lub alternatywnie w dwie 20-kg bomby klasyczne umieszczone w kadłubie.

HAASTA został zaprojektowany z myślą o przenikaniu przez obronę przeciwlotniczą, działania w głębi ugrupowania przeciwnika i wykonywania zadań rozpoznawczych lub powietrzno-dywersyjnych, a także do dezorientowania obrony przeciwlotniczej (samodzielnie lub w ramach roju). HAASTA może też służyć do monitorowania długich odcinków infrastruktury liniowej, transportu ładunków lub fotogrametrii.

Małe gabaryty, mała skuteczna powierzchnia rozproszenia fal radiolokacyjnych i niska sygnatura termiczna (obudowany napęd) i duża sprawność silnika tłokowego powodują, że HAASTA jest trudny do zniszczenia.
Sterowanie lotem bsl odbywa się za pośrednictwem naziemną stację kontroli zamontowanej na samochodzie. Autonomiczny system sterowania i nawigacji jest odporny na zakłócenia radioelektroniczne.

Promień działania HAASTA wynosi 30 km (w przypadku standardowej radiostacji), 80 km (w systemie Mesh) lub 170 km (łącze LoS z antenami kierunkowymi – dane obrazowe). W przypadku zastosowania modemu satelitarnego zasięg jest ograniczony ilością paliwa, a maksymalna długotrwałość lotu wynosi do 10 godzin.

Według przedstawicieli Instytutu Lotnictwa bsl jest sprawdzony i pomyślnie przeszedł wszystkie próby w locie. HAASTA jest obecnie jedynie demonstratorem koncepcji, a projektanci czekają na reakcję rynku i mają nadzieję, że w przyszłości zdobędą klientów, także zagranicznych,


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.