Lodołamacze Rosatomflot przeprowadziły przez Północny Szlak Morski w Arktyce statek o rekordowej nośności (169 tys. ton) – masowiec Gingo. Przewoził on 164,5 t koncentratu rudy miedzi. 27 sierpnia 2023 opuścił on Murmańsk, by popłynąć na wschód. Pokonanie całej trasy zajęło mu 13 dni. Płynąca pod banderą liberyjską jednostka 17 września ma dopłynąć do docelowego portu w Chinach.
Pomoc lodołamaczy składała się z dwóch etapów. Początkowo lodołamacz o napędzie atomowym Taimyr zapewnił przejście statku przez odcinek Morza Karskiego od wysp Siergieja Kirowa przez cieśniny Matisena i Borysa Wiłkickiego. Potem masowiec samodzielnie przepłynął Morze Łaptiewów. Na Morzu Wschodniosyberyjskim wsparcie zapewnił mu uniwersalny lodołamacz atomowy Sibir.
Długość trasy przebytej przez Gingo z pomocą lodołamaczy wyniosła 620 mil. Średnia prędkość to 10 węzłów. Rosjanie podkreślają, że rejs przez Kanał Sueski trwałby dwukrotnie dłużej. Skorzystanie z Północnego Szlaku Morskiego pozwala więc zaoszczędzić dużo czasu i paliwa, a tym samym pieniędzy (nawet kilka mln USD na rejs). Trasa ma jednak istotną wadę – nawet z użyciem lodołamaczy nie jest dostępna przez cały rok.