33-letni McDonnell Douglas MD-82 (LZ-LDP), należący do bułgarskich linii lotniczych European Air Charter, wykonał 21 października br. swój ostatni rejs pasażerski z Hurghady do Warny. Był to nie tylko ostatni lot MD-82 w barwach tego przewoźnika, ale także ostatni lot pasażerski odrzutowca z rodziny MD-80 w Europie.
Bułgarski przewoźnik czarterowy i ACMI był bowiem ostatnim europejskim operatorem eksploatującym samoloty z rodziny MD-80. Dwa MD-82 należą wprawdzie jeszcze do bułgarskich linii czarterowych ALK Airlines, ale od stycznia 2023 stoją one zaparkowane na lotnisku w Sofii.
Egzemplarz noszący obecnie znaki LZ-LDP został zbudowany w 1990 z nr seryjnym 49973 w zakładach w Long Beach w Kalifornii i we wrześniu tego samego roku ze znakami rejestracyjnymi I-DACP rozpoczął służbę we włoskich liniach ATI – Aero Trasporti Italiani. Od października 1994 do grudnia 2008 z tymi samymi znakami rejestracyjnymi latał w Alitalia, po czym w maju 2010 trafił do Bulgarian Air Charter.
Linie te zostały założone w 2000 i początkowo eksploatowały Tupolewy Tu-154. W latach 2004-2023 przez flotę Bulgarian Air Charter i European Air Charter przewinęło się łącznie 19 MD-82 i 6 MD-83. MD-82 pochodziły w większości z Alitalii, natomiast MD-83 ze Swiss International Air Lines. Najstarsze z używanych przez bułgarskiego przewoźnika MD-82 wyprodukowano w 1985. W 2021 przewoźnik z Sofii zmienił nazwę na European Air Charter.
Obecnie flota European Air Charter składa się z 10 Airbusów A320. W sezonie letnim 2023 samoloty tego przewoźnika często pojawiały się na lotniskach w Warszawie, Łodzi, Gdańsku i Poznaniu. Wcześniej latały m.in. na lotniska Katowice-Pyrzowice i Kraków-Balice. Towarzystwo specjalizuje się w lotach wakacyjnych i czarterowych w Europie.
Samoloty z rodziny MD-80 powstały jako unowocześnione rozwinięcie budowanych w latach 1965-1982 DC-9 i były produkowane w latach 1979-1999 przez koncern McDonnell Douglas, a potem krótko również przez Boeinga. Łącznie zbudowano 1191 MD-81, MD-82, MD-83, MD-87 i MD-88.
W Europie samoloty z rodziny MD-80 były używane m.in. przez takich przewoźników jak: włoskie ATI – Aero Trasporti Italiani, bułgarskie ALK Airlines i European Air Charter (Bulgarian Air Charter), niemieckie Aero Lloyd, chorwackie Air Adriatic, włoskie Air Sicilia, Alisarda i Alitalia, szwedzkie Air Sweden, słoweńskie Aurora Airlines, austriackie Austrian Airlines, szwajcarskie AMAC Corporate Jet, francuskie Blue Line, ukraińskie Bravo Airways i Bukovyna Airlines, szwajcarskie Crossair, duńskie Danish Air Transport, chorwackie Dubrovnik Airline, szwajcarskie Edelweiss Air, fińskie Finnair, szwedzkie FlyNordic, hiszpańskie Iberia, włoskie ItAli Airlines i Meridiana, ukraińskie Khors Air, norweskie Norwegian Air Shuttle, skandynawskie SAS, hiszpańskie Spanair i Swiftair, szwajcarskie Swissair (potem Swiss International Air Lines), szwedzkie Transwede Airways, a także tureckie Atlasjet, Fly Air, MNG Airlines, Onur Air i Tarhan Tower Airlines.
Ostatni europejski MD-81 został wycofany przez Air Sweden w 2011, ostatni MD-83 przez Danish Air Transport w 2021, ostatni MD-87 przez AMAC Corporate Jet w 2022, a ostatni MD-88 przez Bukovyna Airlines w 2013.