Trwają testy w locie dwóch prototypów rosyjskiego transportowego bsl TrAMP (Transportnaja awiacionnaja mowofunkcjonalnaja płatforma). Po zakończeniu testów naziemnych prototypy wyposażono w docelowe silniki z trójłopatowymi śmigłami i wzmocnione podwozia. W pierwszym etapie testów w locie potwierdzono planowane parametry bezzałogowca.
W czasie testów jeden z prototypów z powodu awarii układu sterowania wypadł z pasa i uległ uszkodzeniu. Obecnie trwa jego naprawa. Specjaliści producenta analizują przyczyny awarii, by je usunąć przed powrotem do lotów. Pierwszy etap testów został dokończony z użyciem drugiego egzemplarza TrAMP. Na razie loty odbywały się bez ładunków użytecznych.
Bsl TrAMP może przenosić ładunek o masie 250 kg na odległość 600 km. Jego ważną cechą jest duża pojemność komory ładunkowej – 2650 l. Ładunek można zrzucać na spadochronie w wyznaczonym rejonie. Prędkość przelotowa bezzałogowca wynosi 195 km/h, a pułap operacyjny to 3 km. Dzięki wyposażeniu w koła z oponami o dużej średnicy TrAMP może startować i lądować na nieprzygotowanych lądowiskach. W awaryjnych sytuacjach cały bsl może lądować z wykorzystaniem spadochronu ratunkowego.
TrAMP ma być produkowany w wersjach cywilnych i wojskowych. Poza transportem ładunków może przenosić wyposażenie agrolotnicze lub systemy obserwacyjne do monitorowania lasów. W wersjach wojskowych może prowadzić rozpoznanie – elektrooptyczne lub radiolokacyjne, a także dostarczać ładunki na trudno dostępne obszary.