Goskomwojenprom (białoruska Państwowa Komisja Przemysłu Obronnego) prowadzi testy opracowanych lokalnie kołowych transporterów opancerzonych BTR-V2 8x8, znanych też jako Volat V2. Wozy zostały zaprojektowane w ramach programu Umka przez zakłady MZKT. Ich pierwsza publiczna premiera miała miejsce na wystawie MILEX 2021.
Próby co najmniej dwóch pojazdów mają miejsce na 227. poligonie ogólnowojskowym. Odbywają się pod okiem specjalistów z przemysłu, w tym z zakładów MZKT, Peleng i KB Display. Testy realizowane są w warunkach dziennych i nocnych.
BTR-V2 mają docelowo zastąpić używane przez białoruskie siły zbrojne bojowe wozy piechoty i transportery opancerzone proweniencji radzieckiej. Zbudowane są w klasycznym obecnie układzie konstrukcyjnym, zrywając z nieprzystającym do dzisiejszych standardów układem rosyjskich transporterów rodziny BTR. Masa bojowa BTR-V2 to 24,5 tys. kg.
Transporter różni się od pierwotnej wersji pokazanej w 2021. Główną zmianą jest system wieżowy, którym początkowo była wieża zbliżona konstrukcyjnie do tej znanej z BMP-2. Obecnie BTR-V2 jest uzbrojony w bezzałogowy system Adunok-BM30.2. Wieża ma nowoczesny system kierowania ogniem z kamerami dziennymi, termowizyjnymi i dalmierzem laserowym. Uzbrojona jest w armatę automatyczną 2A42 kal. 30 mm i sprzężony km PKT kal. 7,62 mm. Uzbrojenie pozwala razić siłę żywą na dystansie do 4 km i cele opancerzone na dystansie do 1,5 km.
Adunok-BM30.2 może być też uzbrojona w wyrzutnie ppk, lecz testowane wozy pokazano bez takiego wyposażenia. Na wystawie MILEX 2023 prezentowano ją jednak z zestawem dwóch ppk Konkurs. Transporter ma także zdolność pływania. Na tegorocznej wystawie BTR-V2 pokazano z modułami pancerza dodatkowego (MILEX-2021: Prezentacja BTR-V2, 2021-06-29).