Obiektywna, pilna potrzeba wdrożenia nowego, kompleksowego systemu szkolenia dla pilotów śmigłowców, ich załóg oraz personelu naziemnego, spotyka się z doskonale dostosowaną propozycją PZL-Świdnik, jako przemysłowego partnera Sił Zbrojnych. Polska, w oparciu o nową propozycję PZL-Świdnik, może znacząco poszerzyć zdolności szkoleniowe pilotów śmigłowców dzięki najbardziej nowoczesnym systemom szkoleniowym, odpowiednim do rosnącego poziomu technologicznego nowej floty – obecnej i przyszłej - we wszystkich kategoriach operacyjnych.
Proponowany przez PZL-Świdnik kompleksowy system szkolenia dostarczony byłby wraz ze śmigłowcami szkolno-bojowymi oraz pakietem serwisowym. Całość, opierająca się na tych trzech filarach, stanowić ma kompleksowe, spójne rozwiązanie wraz z możliwością stałego dopasowywania do bieżących potrzeb i scenariuszy bezpieczeństwa kraju.
Nowe podejście do szkolenia
Nowe i najbardziej nowoczesne śmigłowce, które są obecnie dostarczane Siłom Zbrojnym RP, skokowo zwiększają zdolności wojska. Wzrasta jednocześnie poziom technologiczny śmigłowców, ich zespołów napędowych, awioniki, sensoryki, uzbrojenia, systemów pokładowych i liczba podsystemów awionicznych, samoobrony oraz walki elektronicznej. Wykorzystuje się olbrzymie ilości danych, które wysyła i odbiera śmigłowiec, zwłaszcza operujący w środowisku sieciocentrycznym. Wymaga to nowego podejścia do przygotowania pilotów i techników oraz zaawansowanych szkoleń i logistyki. Dla Wojska Polskiego, bezpośrednim dostawcą kompleksowego systemu szkoleniowego – zarówno dla personelu naziemnego, jak i latającego – byłyby polskie zakłady PZL-Świdnik, wykorzystując sumę doświadczeń Leonardo Helicopters z zabezpieczenia operatorów flot śmigłowcowych na całym świecie w procesie szkolenia z wykorzystaniem symulatorów i trenażerów. Kompleksowy system szkoleniowy zawierałby symulatory, trenażery i śmigłowce szkolno-bojowe, a także pełne wsparcie OEM (producenta oryginalnego wyposażenia), jakim jest PZL-Świdnik.
Już dzisiaj Siły Zbrojne RP we współpracy z zakładami PZL-Świdnik, będącymi w strukturach Leonardo, realizują szkolenia na zupełnie nowej płaszczyźnie, innej niż do tej pory, jak miało to miejsce w przypadku AW101 dla Marynarki Wojennej i AW149 dla Wojsk Lądowych. Obiektywnie ujmując, zmieniają się wymagania wobec infrastruktury, obsługi, logistyki, ale także analizy i obróbki danych przed i po wykonaniu zadania szkoleniowego. Temu sprzyja nowy, proponowany przez PZL-Świdnik system szkolenia, dostarczany wraz ze śmigłowcami szkolno-bojowymi.
Co ważne, szyte na miarę, kompleksowe rozwiązania systemu szkoleniowego pozwalają na dostarczenie pojedynczej usługi i urządzeń w pełni dostosowanych do konkretnych potrzeb Sił Zbrojnych RP. Ma to na celu maksymalizację podobieństw i synergii z bieżącymi programami śmigłowcowymi i zabezpieczenie przyszłych programów modernizacji polskiego AW149 i AW101, ale także innych platform z rodziny AW (Leonardo) oraz nowych platform wdrażanych w pozostałych programach.
Dzięki wielu cechom wspólnym różnych platform śmigłowcowych Leonardo i ich interoperacyjności, możliwe jest szybkie przejście pilotów z maszyn szkolenia zaawansowanego (jakim może być np. AW109 Trekker) do wykonywania zadań na cięższych śmigłowcach.
Szkolne urządzenia symulacyjne Leonardo czerpią dane z rzeczywistych śmigłowców i są na bieżąco aktualizowane, dzięki czemu szkolący się są przez cały czas usytuowani w niezwykle realnym środowisku. Ponadto, system szkoleniowy i urządzenia symulacyjne są wysoce konfigurowalne; Leonardo jest globalnym dostawcą szkoleń, projektantem symulatorów i oprogramowania, producentem i dostawcą aplikacji operacyjnych, a wszystkie te korzyści są zapewniane polskiemu użytkownikowi poprzez PZL-Świdnik.
Wyjątkowe możliwości symulatorów i trenażerów
Kompleksowa aparatura szkoleniowa i szerokie portfolio usług cyfrowych Akademii Szkolenia Śmigłowcowego Leonardo umożliwia ćwiczenie złożonych scenariuszy operacyjnych z użyciem śmigłowców i innej techniki wojskowej, w ramach operacji wielodomenowych. PZL-Świdnik poprzez swój dział Wsparcia Klienta i Szkoleń jest w stanie zrealizować każde zadanie, odpowiadając na wymagania polskiego wojska.
Wykorzystując możliwości projektowania, produkcji, dostarczania, kwalifikowania i wspierania zarówno śmigłowców, jak i systemów szkoleniowych, Leonardo, z ponad 160 urządzeniami szkolno-treningowymi dostarczonymi na całym świecie, ma niezrównaną przewagę jako jedyny OEM dla śmigłowców i urządzeń symulacyjnych. To oznacza bowiem wierne odzwierciedlenie symulacji dzięki bezpośredniemu dostępowi do certyfikowanych danych, jako OEM pochodzących ze śmigłowców, podczas gdy urządzenia symulacyjne są stale dostosowywane do modernizowanych śmigłowców. Cechy te pozwalają PZL-Świdnik, jako głównemu wykonawcy, spełnić najbardziej rygorystyczne wymagania szkoleniowe wojska.
Pełny pakiet wsparcia
W ramach pragmatycznego podejścia, szkolenie jest kalibrowane pod kątem wymagań co do zadań operacyjnych wojska i przeprowadzane w reprezentatywnym środowisku, które odwzorowuje większość typowych warunków operacyjnych, takich jak ISR w wykorzystaniem nowoczesnych sensorów, SAR/CSAR i MEDEVAC/CASEVAC; bojowe działania przeciwpancerne, operacje w zakresie przenoszenia ciężkich ładunków w wymagających scenariuszach, szkolenie wieloplatformowe – wspólne szkolenie wielu załóg, loty formacyjne, współpraca z innymi jednostkami wojskowymi, a także wykorzystanie sztucznej inteligencji.
Jednym z przykładów technologicznego zaawansowania jest zupełnie nowe urządzenie symulacyjne ETD e-Motion (Enhanced Training Device). Wykorzystuje ono możliwości Full Flight Simulator, łączy je z opłacalnością stacjonarnych urządzeń Flight Training Devices (FTD) Leonardo, zapewniając jednocześnie niezrównaną wierność symulacji, wibracje, wskazówki ruchu w realistycznej, zdefiniowanej scenerii, aby przenieść doświadczenie szkoleniowe na wyższy poziom. Symulator zawiera wysokiej jakości replikę kabiny załogi specyficznej dla platformy i charakteryzuje się realistyczną dynamiką śmigłowca. Ponadto, odpowiednie zestawy kontenerowe symulatorów umożliwiają obsługę urządzenia bez konieczności budowania specjalistycznego zaplecza i mogą być szybko rozmieszczone w dowolnej lokalizacji. Mobilność, oprócz zapewnienia ciągłości szkolenia i zdolności realizacji zadań, ma fundamentalne znaczenie dla wojska.
Także szkolenia personelu naziemnego zapewniają pełne zaznajomienie się ze śmigłowcem, aby po tym okresie możliwe było wprowadzenie elementów praktycznych do szkoleń wykorzystujących Interactive Virtual Maintenance Trainer Simulator (IMTS). Ten trenażer obejmuje główne części śmigłowca, np. silnik, przekładnię główną itp. do wykorzystania podczas szkolenia w zakresie systemów mechanicznych, a także zawiera zestaw stacji VMT, które są przeznaczone do prowadzenia szkoleń w zakresie pozostałych systemów śmigłowca, np. awioniki itp. Wszystko to umożliwia przeprowadzenie szkoleń prowadzących także do kompleksowego zapoznania się z prawidłowym stosowaniem procedur obsługowych, poszerzając wiedzę i doskonaląc umiejętności operacyjne każdego uczestnika szkolenia, reprezentującego personel naziemny. Leonardo poprzez PZL-Świdnik, dzieląc się swoim bogatym doświadczeniem we współpracy z wojskowymi użytkownikami może wspierać wypracowanie najlepszych procedur dla lokalnej obsługi naziemnej.
Jednocześnie PZL-Świdnik umożliwia rozszerzenie usługi wsparcia istniejącej już współpracy o zespół techników utrzymania ruchu stacjonujących u użytkownika, odpowiedzialnych za obsługę techniczną symulatora, zapewnienie dostępu do części zamiennych i inne wsparcie ze strony przedstawiciela Serwisu Terenowego (FSR) oraz pomoc zdalną po zdobyciu pewnej bazy doświadczeń przez użytkownika. PZL-Świdnik rekomenduje pełny pakiet wsparcia serwisowego (PBL, Performance-based Logistics), ale inne, także pośrednie rozwiązania są również dostępne. Doświadczenia klientów międzynarodowych wskazują na przewagę systemu PBL, gwarantującego zrównoważone koszty, proste i efektywne budżetowanie i doskonałe wskaźniki operacyjne floty.