Rosjanie poinformowali, że Lipieckij Miechaniczeskij Zawod (LMZ, Zakłady Mechaniczne w Lipiecku) należące do koncernu Kałasznikow w 2024 rozpoczną remonty sprzętu wojskowego. Fabryka ma dysponować odpowiednim potencjałem w zakresie wykwalifikowanego personelu, przestrzeni i infrastruktury.
Przedsiębiorstwo ma się stać klastrem naprawczym systemów obrony powietrznej. Aby było to możliwe konieczna jest rewitalizacja terenu zakładu, wyprodukowanie niezbędnego wyposażenia i narzędzi a także pozyskanie dokumentacji, przeszkolenie personelu i jego certyfikacja. Według dyrektora generalnego Kałasznikowa Władimira Lepina, z czasem naprawy i remonty mogą stać się głównym zajęciem LMZ, wyprzedzając działalność produkcyjną.
LMZ znane są z produkcji podwozi gąsienicowych dla systemów obrony powietrznej S-300WM i S-300W4, w tym nosicieli wyrzutni, stacji kierowania, radarów i wozów dowodzenia.W portfolio LMZ jest w sumie 5 typów zmodernizowanych ciągników, a także produkcja części zamiennych do nich. Odpowiadając na potrzeby rosyjskich wojsk inwazyjnych na Ukrainie w ostatnim czasie zakłady uruchomiły też produkcję elementów opancerzenia, w tym kostek pancerza reaktywnego i ekranów przeciwkumulacyjnych dla pojazdów opancerzonych.
Planowane naprawy i remonty w LMZ mają obejmować nie tylko produkowane tam podwozia, lecz także pojazdy wyprodukowane w innych przedsiębiorstwach (Rosjanie odbierają wyremontowane BMP-3, 2023-10-03).