W nocy 29 listopada o 22:18 czasu lokalnego w najdłuższym, 15-kilometrowym tunelu BAM (Bajkalsko-Amurskiej Magistrali) – Siewieromujskim w Buriacji zapaliła się cysterna jadąca w składzie pociągu towarowego. Według źródeł Kommiersanta, pożar był wynikiem wybuchu ładunku, który znajdował się pod wagonem. Wybuch zniszczył cysternę i uszkodził dwa sąsiednie wagony z 50-wagonowego składu.
Po zablokowaniu tunelu rosyjska kolej uruchomiła objazd. Ten jednak także miał zostać zablokowany w wyniku wybuchu. Według rosyjskich mediów, drugi wybuch miał zniszczyć 4 cysterny i uszkodzić 2 kolejne. Nie zostało to jednak potwierdzone oficjalnie. Być może dlatego, że incydent nie spowodował zablokowania ruchu na obwodnicy. W wyniku obu wybuchów nikt nie odniósł obrażeń.
Według mediów ukraińskich, za wybuchami stała Służba Bezpieczeństwa Ukrainy. Dodawały, że drugi wybuch nastąpił na Diabelskim Moście. Podkreślały, że BAM odgrywa kluczową role w rosyjskim transporcie wojskowym, a także w wymianie gospodarczej z Chinami. - Rosyjskie służby specjalne powinny przyzwyczaić się do tego, że nasi ludzie są wszędzie. Nawet w odległej Buriacji – podało po drugiej eksplozji źródło Ukraińskiej Prawdy.
Wczoraj, 2 grudnia 2023 o 23:20 (14:20 UTC) ruch w tunelu Siewieromujskim i na całej trasie Itykit – Okusikan kolei Wschodnio-Syberyjskiej w Buriacji wznowiono. Rosyjska kolej opublikowała nagranie z pociągiem towarowym wjeżdżającym do tunelu.