Rotor Technologies zaprezentował autonomiczny śmigłowiec bezzałogowy R550X. To największy na świecie cywilny śmigłowiec bez załogi. Bsl zbudowany na bazie Robinsona R44 Raven II ma trafić na rynek w 2024 w kategorii eksperymentalnej. Dopiero później planowane jest uzyskanie certyfikatu FAA.
R550X jest przeznaczony do transportu ładunków o krytycznym znaczeniu dla bezpieczeństwa, obiektów użyteczności publicznej i transportu morskiego. operacje wymagające większego udźwigu i zasięgu niż mogą zapewnić bsl lub samoloty eVTOL. Może unieść ładunek o masie do 550 kg, czyli ponad dwukrotnie więcej niż wynosi efektywny udźwig Robinsona R44. R550X ma zasięg lotu około 650 km, a prędkość przelotową 200 km/h.
Rotor twierdzi, że otrzymał już listy intencyjne od klientów z branży rolniczej, którzy chcą używać R550X do opryskiwania upraw. Przedsiębiorstwo rozpoczęło produkcję pierwszych dwóch śmigłowców w zakładach w New Hampshire.
R550X napędzany jest 6-cylindrowym silnikiem tłokowym Lycoming IO-540 zasilanym benzyną lotniczą ze zbiornika o pojemności 100 litrów. Rotor w przyszłych wersjach chce wykorzystywać paliwo lotnicze typu A lub zrównoważone paliwo lotnicze (SAF).