Przedsiębiorstwo Shift5 specjalizujące się w dziedzinie cyberobrony zawarło kontrakt z Departamentem Obrony, który zakłada zabezpieczenie wieloprowadnicowych wyrzutni rakiet M142 HIMARS przed zagrożeniami w sieci. Zespół z Wirginii wyposaży flotę HIMARS w narzędzia do wykrywania anomalii cyfrowych, takich jak włamania do systemu lub różnego typu manipulacje, a także pomoże przewidzieć, kiedy części ulegną awarii i konieczna będzie naprawa.
Specjalnie zaprojektowana platforma będzie przechwytywać i analizować dane w czasie rzeczywistym, pozwalając operatorom i dowódcom dysponować wiedzą odnośnie do bieżącej sytuacji i podejmować decyzje z wyprzedzeniem. Rozwiązania w zakresie cyberobrony mają być opracowane dla amerykańskich wojsk lądowych, ale z czasem mogą również być eksportowane dla licznych użytkowników na całym świecie.
O samej umowie wiemy jednak niewiele. 6 grudnia rzecznik Shift5 odmówił podania wartości transakcji i czasu jej obowiązywania. Natomiast podpisanie kontraktu na dostawy dla amerykańskich sił zbrojnych zostało poprzedzone udanym testem na początku 2023. Shift5 zapewnia, że jej platforma zrewolucjonizuje bezpieczeństwo operacyjne HIMARS-ów.
Michael Weigand, współzałożyciel i dyrektor ds. rozwoju Shift5 zwrócił uwagę, że artyleria rakietowa tego typu jest obecnie wykorzystywana na całym świecie i musi zachować sprawność do działania w różnorodnym środowisku. Z tego wynika, że opracowanie różnorodnych zabezpieczeń HIMARS-ów jest procesem złożonym.
Pentagon zmaga się z rosnącymi obawami dotyczącymi cyberbezpieczeństwa, które nie dotyczą obszaru Bliskiego Wschodu, ale raczej wynikają z rosnących ambicji Chińskiej Republiki Ludowej. Chociaż grupy ekstremistyczne w przeszłości stanowiły pewne zagrożenie w Internecie dla Stanów Zjednoczonych, ich możliwości są niewielkie w porównaniu z możliwościami Pekinu czy Moskwy.
– Nasi wrogowie cały czas rozwijają i wprowadzają ulepszenia. Niezwykle ważne jest to, aby wyposażyć HIMARS-y w najbardziej skuteczne systemy gromadzenia danych i wykrywania przełamań zabezpieczeń – podsumował Michael Weigand (Nowy system kierowania ogniem dla M270 i M142, 2023-11-08).