Leasingowany przez Luftwaffe bezpilotowiec rozpoznawczy Heron 1 po wylądowaniu na lotnisku w Mazar-e-Sharif w Afganistanie zderzył się z zaparkowanym tam samolotem.
Do incydentu doszło wczoraj, podczas pierwszej misji niemieckiego Herona 1 w Afganistanie. Sam lot przebiegł bez problemów, jednak po wylądowaniu na lotnisku Mazar-e-Sharif, ok. 17:30 czasu lokalnego, bezpilotowiec uderzył w jeden ze znajdujących się na płycie lotniska samolotów. Uszkodzenia obu maszyn nie są znaczne. Obrażenia odniósł jeden z żołnierzy. Nie podano jakiego typu samolot został uderzony przez bsl (prawdopodobnie chodzi o Tornado).
Niemiecka misja w Afganistanie została wyposażona w bsl Heron w ostatnich tygodniach na podstawie kontraktu z koncernem Rheinmetall Defence i jego izraelskim partnerem - dostawcą bezpilotowców - IAI (Israel Aerospace Industries). Kontrakt na leasing 3 maszyn został podpisany w 2009 (Niemcy dzierżawią Herony). Jego początkowa wartość wynosi ok. 2 mln euro, ale rozliczenie będzie następować na zasadzie płatności za rzeczywiste wykorzystanie bsl. W pierwszej fazie kontrakt dotyczy jednego systemu, składającego się z 3 bsl i stacji naziemnej (plus jedna rezerwowa). Może być jednak rozszerzony o kolejny system. Umowę podpisano na rok z możliwością przedłużenia na kolejne 2 lata. Łącznie płatności mogą sięgnąć kilkunastu milionów euro.
Pod koniec stycznia ok. 20 niemieckich żołnierzy rozpoczęło szkolenie w obsłudze bsl Heron 1. Pierwszy raz w historii niemieccy żołnierze znaleźli się wówczas w Izraelu. 8 Niemców zakończyło szkolenie pod koniec lutego. I to oni stanowią podstawowy personel obsługujący obecnie Herony w Mazar-e-Sharif. Wspierają ich kontraktorzy cywilni Rheinmetalla.
Eskadra wyposażona w 3 bsl Heron 1 i naziemną stację kontroli została włączona w skład 51. Skrzydła Rozpoznawczego (Aufklärungsgeschwader 51) Luftwaffe. Jego podstawowe wyposażenie stanowią samoloty Tornado (6 w Afganistanie). Herony mają wyposażenie rozpoznawcze: czujniki elektrooptyczne i podczerwieni oraz systemy radiolokacyjne, oceniane jako nowocześniejsze niż te samoloty. W przyszłym roku Skrzydło może zostać uzupełnione o bsl Euro Hawk (odmiana RQ-4 Global Hawk) z systemami rozpoznania radioelektronicznego (Luftwaffe zamówiła ich 5).
Przed Niemcami bsl Heron w Afganistanie zaczęli wykorzystywać Kanadyjczycy i Francuzi (Francuski Heron nad Afganistanem Podobny kontrakt zawarła też Australia.