Wczoraj, 20 grudnia 2023, hiszpańskie Ministerstwo Obrony zamówiło 16 Airbusów C295 w konfiguracji morskiego samolotu patrolowego (MPA) i morskiego samolotu obserwacyjnego (MSA). Wartość kontraktu wynosi 1,695 mld euro (7,35 mld zł). Kontrakt obejmuje także symulatory lotu i misji oraz wstępny pakiet wsparcia logistycznego.
Nowe samoloty umożliwią Ejército del Aire y del Espacio (wojskom lotniczym i kosmicznym) i Armada Española (marynarce wojennej) wzmocnienie krajowego potencjału zwalczania okrętów podwodnych, a także rozbudowę i udoskonalenie zdolności ich jednostek obserwacyjnych, rozpoznawczych oraz poszukiwawczo-ratowniczych.
Samoloty C295 MPA zastąpią wycofane w 2022 samoloty P-3 Orion i będą używane do prowadzenia misji przeciw okrętom podwodnym i nawodnym oraz do misji obserwacyjno-rozpoznawczych.
Będą one wyposażone m.in. w wieloczynnościowe radary morskie, głowice optoelektroniczne, układ identyfikacji jednostek morskich (AIS) i urządzenia łączności satelitarnej w paśmie Ka, kompatybilne z hiszpańskimi satelitami wojskowymi, dzięki czemu będą mogły współpracować z innymi platformami z różnych domen (morskiej, lądowej, powietrznej) i stać się latającymi stanowiskami dowodzenia i kierowania.
C295 MPA zostaną wyposażone w detektor anomalii magnetycznych i podobnie jak Oriony będą mogły przenosić pławy radiohydroakustyczne i torpedy.
Natomiast C295 MSA będą następcami CN-235 VIGMA, które służą w Ejército del Aire y del Espacio od 2008. Będą one przeznaczone przede wszystkim do operacji morskich i lądowych, takich jak zwalczanie przemytu, nielegalnej imigracji oraz handlu narkotykami, a także do udziału w krajowych i międzynarodowych misjach poszukiwawczo-ratowniczych
Hiszpańskie Ejército del Aire y del Espacio eksploatują już 13 C295 w konfiguracji transportowej. Podobnie jak one, nowe samoloty będą montowane w zakładach Airbusa w Sewilli.