Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Odwrotne tankowanie z C-5M

Lotnictwo wojskowe, 29 grudnia 2023

Zwykle to samolot transportowy C-5M Super Galaxy, za pomocą przewodu sztywnego, pobiera paliwo ze zbiorników tankowców KC-10 Extender. Jednak 12 grudnia 2023 lotnicy US Air Force przeprowadzili odwrotną operację, przetaczając naftę z C-5M do KC-10.

Transportowiec C-5M Super Galaxy przetacza paliwo za pomocą przewodu sztywnego do zbiorników tankowca KC-10 Extender. Próbę przeprowadzono nad Północną Kalifornią i Oregonem, 12 grudnia 2023 / Zdjęcie: US Air Force – Senior Airman Alexander Merchak

Technika ta, zwykle zarezerwowana dla sytuacji awaryjnych, została wypróbowana przez załogi Galaxy już w latach 1960. Obecnie personel 22nd Airlift Squadron przeprowadził jej weryfikację z użyciem C-5M (zmodernizowanej wersji Galaxy, używanej od 2006).

Według oficjalnych informacji celem przedsięwzięcia było zgromadzenie danych aerodynamicznych transportowca podczas takiej czynności, a także sprawdzenie ile nafty i jak szybko można przetoczyć ze zbiorników C-5M. Maksymalnie można w nich pomieścić 154 880 kg  paliwa.

Operacja była dużym wysiłkiem dla załogi, a zwłaszcza dla inżynierów pokładowych, którzy musieli cały czas sprawdzać listy kontrolne czynności (wprowadzono do nich dwie zmiany) i przepompowywać naftę do różnych zbiorników C-5M, aby cały czas zachować położenie środka ciężkości w zakresie dozwolonych ograniczeń.

Jest to jeden z elementów przygotowań US Air Force do ewentualnego konfliktu z ChRL. Planiści Pentagonu zakładają, że gdy do niego dojdzie, amerykańskie tankowce będą miały trudności z podaniem paliwa wszystkim wojskowym statkom powietrznym w trakcie przelotu nad wodami Oceanu Spokojnego. Jeżeli C-5M będą w stanie przetaczać naftę do zbiorników tankowców, może to zapewnić wydłużenie czasu ich operowania w rejonie działań, co z kolei zwiększy długotrwałość misji samolotów bojowych i/lub transportowych. Nie będzie także konieczne podawania paliwa tankowcom przez inne tankowce, dzięki czemu większa ich liczba będzie dostępna dla innych statków powietrznych.

C-5M podał KC-10 za pomocą przewodu sztywnego ok. 10 660 kg paliwa w niecałe pół godziny. Dla porównania, ze zbiorników tankowca można przetoczyć w minutę od 2720 kg do 3175 kg nafty, w zależności od typu samolotu, jaki ją pobiera. Zbiorniki Extendera mieszczą 165 561 kg paliwa.

Wprawdzie, aby przez 30 minut utrzymywać się na pozycji podczas tankowania, KC-10 musiał spalać paliwo, ale w efekcie po zakończeniu tej operacji w jego zbiornikach znalazło się dodatkowe 6800 kg paliwa. Dzięki temu długotrwałość lotu tankowca zwiększyła się o 1,5-2 h, w zależności od profilu misji. Ten czas może mieć ogromne znaczenie dla pilota samolotu wielozadaniowego, któremu zaczyna brakować paliwa setki kilometrów od najbliższego lotniska lub lotniskowca. Według planistów US Air Force C-17 Globemaster mógłby również podawać naftę tankowcom, ale jego zbiorniki mieszczą tylko 107 648 kg paliwa.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.