W Brazylii trwają intensywne testy samolotu Gripen E z systemem wyszukiwania i śledzenia w podczerwieni (Infrared Search and Track, IRST) w symulowanych walkach powietrznych. Samolot FAB 4100 pilotowany przez szwedzkiego pilota operuje z bazy w Anápolis. W testach IRST jest wykorzystywany do wykrywania i wskazywania celów.
Trzy zaplanowane loty, każdy trwający od 1 do 1,5 godziny, odbyły się z udziałem specjalistów Embraera i szwedzkich inżynierów Saaba. Celem dla IRST był inny Gripen E i starszy myśliwiec F-5. Pilotowali je piloci Instytutu Badań i Testów Brazylijskich Wojsk Lotniczych
Brazylijskie testy systemu IRST są integralną częścią globalnej kampanii na rzecz Gripena E. Szwedzki pilot Jonas Jakobsson wyraził zadowolenie z ich wyników, podkreślając znaczenie IRST dla oceny potencjalnych zagrożeń i zaplanowania odpowiednich działań. System, umieszczony z przodu myśliwca, działa jako czujnik pasywny, wykrywający i identyfikujący cele w oparciu o ich sygnatury w podczerwieni. Wykrywa nie tylko cele powietrzne, ale także morskie i lądowe.