Tuż przed końcem ubiegłego roku linie FarCargo, będące spółką zależną Grupy Bakkafrost, odebrały swój pierwszy samolot – Boeing 757-200. 17 stycznia br. przybył on do Kopenhagi, gdzie ma zostać wpisany do krajowego rejestru statków powietrznych.
Boeing 757-200, wyprodukowany w 2011, został odkupiony przez Duńczyków od American Airlines (które były jego jedynym użytkownikiem) na początku 2023. Samolot został przebudowany z wersji pasażerskiej na towarową i może pomieścić do 35 t lub 230 m3 ładunku w zmodyfikowanym kadłubie-chłodni, przystosowanym do przewozu towarów łatwo psujących się.
Nowy nabytek duńskiego towarzystwa jest wyposażony w winglety i awionikę pozwalającą wykonywać operacje lotnicze według RNP (Required Navigation Performance) 0,13 – wymaganych charakterystyk nawigacyjnych, definiowanych dla różnych etapów lotu, które uniezależniają nawigację od fizycznej lokalizacji urządzeń nawigacyjnych, dzięki czemu może wykonywać loty na i z Wysp Owczych. Przewoźnik planuje wykonywanie lotów z użyciem mieszanki klasycznej nafty lotniczej i biopaliwa.
FarCargo zawarło umowę ze szwedzkimi liniami lotniczymi West Atlantic na eksploatację samolotu w swoim imieniu do czasu uzyskania przez nie certyfikatu przewoźnika lotniczego (AOC). FarCargo zatrudniają obecnie 8 pilotów mających uprawnienia do pilotowania Boeinga 757. W miarę rozwoju linie planują zwiększenie zatrudnienia.
Początkowo Boeing 757-200 będzie użytkowany w Europie, co umożliwi załogom lotniczym i personelowi technicznemu zapoznanie się z typem i uzyskanie wszystkich niezbędnych certyfikatów i zezwoleń. Po zakończeniu tego procesu rozpocznie rejsy towarowe między Wyspami Owczymi a Stanami Zjednoczonymi Ameryki na trasie Vágar – Keflavik – Newark-Liberty – Billund. Docelowo ma wykonywać kilka lotów tygodniowo. Ma to otworzyć przed rynkiem Wysp Owczych nowe możliwości w zakresie transportu towarów łatwo psujących się i innych przesyłek ekspresowych. Znacząco poprawią się też możliwości importu z USA i Europy.