Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

T-50 z Brazylią?

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 25 marca 2010

Rosja zaoferowała Brazylii udział w programie budowy myśliwca T-50 (PAK FA). Do tej pory jedynym partnerem zagranicznym w tym zakresie są Indie.

</span>Pierwszy  lot prototyp PAK FA odbył się bez malowania. Kolejne dwa w nowym  kamuflażu. Amerykańscy analitycy uznali T-50 za kopię myśliwca stealth  F-22. Oba samoloty mają podobne wymiary i masę (T-50: długość - 20,4 m,  rozpiętość - 14,7 m, wysokość - 5,3 m, masa pustego - 18,5 t, F-22:  długość - 18,9 m, rozpiętość - 13,56 m, wysokość - 5,08 m, masa pustego -  19,7 t), są też podobne zewnętrznie. Jednak PAK FA powstaje kilkanaście  lat później

O rosyjskiej ofercie poinformował pierwszy zastępca dyrektora Federalnej służby ds. współpracy wojskowo-technicznej Aleksandr Fomin. Rosja proponuje Brazylii przekazanie nowoczesnych technologii powstałych w ramach programu PAK FA i udział w opracowaniu seryjnej wersji myśliwca 5. generacji. Przedsiębiorstwa brazylijskie miałyby w konsekwencji uczestniczyć w późniejszej produkcji i montażu T-50.

Rosja oferowała w przetargu na samoloty myśliwskie dla brazylijskich wojsk lotniczych (F-X2) samoloty Su-35. Oferta została odrzucona, a w rywalizacji wyraźnie faworyzowany jest francuski Dassault Rafale (Gripen czy Rafale?). Nowa propozycja miałaby pomóc Rosjanom wrócić do rozgrywki. Fomin przypomniał w związku z tym, że w Su-35 jest już wykorzystanych wiele technologii opracowanych dla T-50 (PAK FA).

Obecnie jedynym partnerem Rosji w programie PAK FA są Indie. Wartość wspólnego programu jest szacowana na 8-10 mld USD, a indyjskim partnerem OKB Suchoja jest HAL, którego udział będzie nie mniejszy niż 25%. W lutym Fomin mówił, że wspólny samolot - dwumiejscowy FGFA - będzie produkowany nie tylko na potrzeby Rosji i Indii, ale oferowany też na rynkach zagranicznych.

W OKB Suchoja w projektowaniu PAK FA uczestniczy blisko 2 tysiące konstruktorów (w Moskwie - 1200, w Komsomolsku nad Amurem - ponad 400, w Nowosybirsku - ponad 200, w Taganrogu - ok. 100). Masa kompozytów użytych w konstrukcji stanowi 25%, a powierzchnia aż 75%. W porównaniu z Su-27 samolot składa się z 4-krotnie mniejszej liczby części. Na Su-35 zastosowano elementy awioniki opracowanej dla T-50, nowe technologie wykorzystano też w silnikach instalowanych w Su-35.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.