Wczoraj, 2 lutego 2024, Agencja Uzbrojenia MON podpisała drugą umową wykonawczą na dostawę parków pontonowych PFM przeznaczoną dla wojsk inżynieryjnych. Za 7 dodatkowych kompletów parków Polska zapłaci ok. 1,2 mld PLN brutto.
Dostawy kolejnych PFM do Polski zaplanowane zostały na lata 2026-2029. Wraz z nimi pozyskano też pakiet szkoleniowy. Wykonawcą umowy jest francuska CNIM Systèmes Industriels.
Zakup stanowi kontynuację transakcji z 15 czerwca 2022, kiedy podpisano umowę ramową. 29 sierpnia tego samego roku podpisano pierwszą umowę wykonawczą na pierwsze 2 komplety parków PFM, a także pakiet szkoleniowy i opracowanie dokumentacji technicznej. Pierwszą umowę wyceniono na ok. 300 mln PLN brutto z terminem dostawy w 2025. Nosicielami polskiej odmiany PFM będą ciężarówki Jelcz (Parki pontonowe dla WP, 2022-06-17).
Parki pontonowe PFM umożliwiają budowę przepraw przez szerokie przeszkody wodne. Każdy zestaw parku pontonowego umożliwia budowę 100-m mostu lub dwóch promów, o nośności nie mniejszej niż MLC 70 dla pojazdów gąsienicowych i MLC 96 dla pojazdów kołowych. W jego skład wchodzi m.in.: 12 zestawów transportowych złożonych z ciągnika siodłowego Jelcz C662D.43 i naczepy, 8 bloków pontonowych z silnikami napędowymi, 4 rampy najazdowe i wyposażenie, narzędzia i urządzenia zabezpieczające budowę oraz utrzymanie i obsługę przeprawy .