Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Raptor na lodzie

Lotnictwo wojskowe, 04 grudnia 2007

W listopadzie w bazie USAF Eielson na Alasce testowano zachowanie układu hamulcowego samolotu F-22A Raptor na ośnieżonym i oblodzonym pasie startowym.

F-22A podczas prób działania układu hamulcowego na oblodzonym pasie bazy lotniczej Eielson na Alasce / Zdjęcie: USAF

Do testów użyto samolotu 411 Flight Test Squadron z Edwards AFB. Oprócz prób hamulców na oblodzonym pasie testowano też zdolności Raptora do wykonywania działań bojowych i możliwości wykonywania procedur obsługi technicznej w klimacie arktycznym.

W trakcie prób sprawdzano przede wszystkim stateczność samolotu podczas kołowania i hamowania na pasie o różnym stopniu oblodzenia i zaśnieżenia. Raptor użyty do badań na Alasce przeszedł wcześniej serię prób wytrzymałości struktury i instalacji pokładowych (za wyjątkiem hamulcowej) na ekstremalne warunki klimatyczne (tzn. bardzo wysokie i bardzo niskie temperatury) w laboratorium McKinley w bazie Eglin.

Podczas badań w Eielson panowała temperatura od +3 do -25oC. Stopniowo pogarszano warunki lądowania, zwiększając oblodzenie nawierzchni pasa. Samolot wykonywał najpierw podstawowe manewry na oblodzonym pasie, przechodząc następnie do hamowania z coraz większą prędkością. Ćwiczono też rozpędzanie, hamowanie i ponowne przyspieszanie. Ukoronowaniem próby było wykonywanie startów i lądowań na oblodzonej nawierzchni. Bezpieczne wykonanie tych procedur było możliwe dzięki wyposażeniu Raptora w specjalny układ hamulcowy, nie stosowany w żadnym innym amerykańskim samolocie odrzutowym. Układ ten nie tylko zapobiega poślizgowi kół, ale także oblicza opóźnienie podczas ruchu przy pomocy układu nawigacyjnego.

Próby F-22A w Eielson miały trwać trzy tygodnie, ale odpowiednie warunki klimatyczne spowodowały, że wszystkie niezbędne badania zostały zakończone już po pięciu dniach.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.