Turecki Baykar oblatał dziś, 24 lutego 2024, prototyp bojowego bsl Bayraktar Akinci-C. To wersja bezzałogowca tego typu z najmocniejszym napędem. Jest wyposażona w dwa silniki o mocy po 850 KM. Pierwszy lot trwał godzinę.
Akinci-C to kolejna wersja rozwojowa bbsl zaprojektowanego przez tureckie przedsiębiorstwo rodzinne Baykar. Pierwsze Akinci, w wersji A, były napędzane silnikami Al-450T o mocy 450 KM produkowanym na Ukrainie. Później Baykar opracował wersję B napędzaną silnikami PT6A-135A o mocy 750 KM produkcji amerykańskiego Pratt & Whitney.
Bbsl Akinci-A i -B są produkowane seryjnie. Dostarczane są rodzimym siłom zbrojnym, a także eksportowane. 7 lutego 2024 pierwszy Bayraktar Akinci został odebrany przez Azerbejdżan. W 2023 bbsl tego typu zamówiła Arabia Saudyjska (Saudowie w produkcji Akıncı, 2023-08-08). Był o największy w historii kontrakt zawarty przez turecki przemysł zbrojeniowy.
22 lutego 2024 Baykar przeprowadził test bbsl Akinci wyposażonego w elektrooptyczny system rozpoznania, obserwacji i naprowadzania ASELFLIR-500 opracowany przez Aselsan. Bezzałogowiec zniszczył wówczas cel ćwiczebny Albatros pływający na powierzchni Morza Czarnego.
Bbsl Bayraktar Akinci są produkowane przez Baykar z wykorzystaniem prawie wyłącznie komponentów dostarczanych przez rodzimy przemysł. Do tej pory bezzałogowce tego typu wylatały ponad 40 tys. godzin. W 2023 Akinci poleciał do Azerbejdzanu, przelatując nad terytoriami 3 państw, w tym Gruzji.
Dotychczas Baykar podpisał umowy eksportowe z 34 państwami. 33 z nich (w tym Polska) zamówiły Bayraktary TB2, a 9 państw zamówiło Bayraktary Akinci (Akinci 4 razy droższy niż Bayraktar TB2, 2023-07-21).