Embraer uzyskał certyfikat ETOPS 120 dla samolotów E190-E2 i E195-E2 od brazylijskiej Agência Nacional de Aviação Civil (Narodowej Agencji Lotnictwa Cywilnego), amerykańskiej Federal Aviation Agency (Federalnej Agencji Lotnictwa) i European Union Aviation Safety Agency (Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego Unii Europejskiej).
Jak poinformował brazylijski koncern, certyfikacja ETOPS dla samolotów rodziny E2 nastąpiła później niż oczekiwano ze względu na pandemię koronawirusa SARS-CoV-2, która znacznie ograniczyła operacje lotnicze, spowalniając wylatanie wymaganej liczby godzin.
ETOPS (Extended range Twin-engine OPerationS), zwane także EDTO (Extended Diversion Time Operations) to loty wykonywane przez dwusilnikowe samoloty pasażerskie. Liczba 120 oznacza, że w przypadku awarii jednego z silników czas lotu do najbliższego lotniska zapasowego, na którym samolot zdolny jest wylądować, nie może przekraczać 2 h.
ETOPS to ważna dodatkowa funkcja E2 i kluczowy czynnik umożliwiający większą sprzedaż, zwłaszcza w regionie Azji i Pacyfiku. Dzięki temu linie lotnicze będą mogły korzystać z prostszych, szybszych i bardziej oszczędnych tras nad akwenami i innymi odległymi obszarami oraz będą miały dostęp do większej liczby lotnisk zapasowych (Pierwsze E195-E2 dla Royal Jordanian, 2024-01-26, Kolejne E195E-2 dla Porter Airlines , 2023-12-01, Luxair zamówiły Embraery E195-E2, 2023-10-12).