Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Radia przedstawia WindRunnera

Lotnictwo cywilne, Nowe technologie, Przemysł lotniczy, 18 marca 2024

Przedsiębiorstwo Radia ujawniło zamiar zbudowania największego na świecie samolotu transportowego. Nazywa się on WindRunner i został zaprojektowany specjalnie do przewozu łopat turbin wiatrowych bezpośrednio do farm.

Produkcja WindRunnera ma rozpocząć się przed 2027 / Ilustracja: Radia

Radia zakłada, że energia wiatrowa może być bardziej wydajna i ekonomiczna, jeśli turbiny wiatrowe będą większe. Obecnie duża turbina wiatrowa ma ok. 90 m wysokości, jednak gdyby miała ok. 160 m, byłaby w stanie działać skuteczniej, ponieważ wiatr na większych wysokościach jest bardziej stabilny.

W przypadku wyższych turbin wiatrowych wyzwaniem jest konieczność zastosowania większych łopat. Łopata turbiny o wysokości 90 m ma długość 70 m, a w przypadku turbiny o wysokości 160 m łopata będzie miała ok. 105 m długości.

Dodatkową komplikacją jest fakt, że łopaty turbin wiatrowych muszą być wykonane jako pojedynczy element, co znacznie utrudnia ich transport po autostradach. Dlatego też Radia zakłada, że WindRunner będzie odbierał łopatę od producenta, a następnie przewoził ją ją bezpośrednio na farmę wiatrową, gdzie zostanie zbudowany tymczasowy pas startowy dla samolotu.

Planuje się, że WindRunner będzie samolotem długości 108 m, rozpiętości 80 m i wysokości 24 m, napędzanym czterema silnikami odrzutowymi. Ładownia, z przednimi drzwiami, ma mieć pojemność 8200 m3. Jego zasięg obliczeniowy to 2000 km. WindRunner ma operować z częściowo utwardzonych pasów startowych o długości zaledwie 1800 m.

Spółka Radia została założona w 2016 i od tego czasu pracuje nad projektami GigaWind i WindRunner. Dotychczas zebrała ponad 100 mln USD na swoje przedsięwzięcia i planuje rozpocząć produkcję WindRunnera do 2027.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.