Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Epic dla Chińczyków

Lotnictwo cywilne, 07 kwietnia 2010

Federalny sąd upadłościowy zdecydował o przejęciu majątku Epic Aircraft przez China Aviation Industry General Aircraft (CAIGA) i spółkę LT Builders Group, założoną przez właścicieli samolotów Epic.

Epic LT, 6-osobowy samolot turbośmigłowy, sprzedawany w zestawach do samodzielnego montażu, ma być nadal produkowany przez spółkę, założoną przez właścicieli tych maszyn / Zdjęcie: Epic Aircraft

Epic Aircraft powstała w 2004 na fali rosnącego zainteresowania i popytu na samoloty lotnictwa ogólnego. Spółka otrzymała 1,3 mln USD pożyczki od stanu Oregon, na rozpoczęcie działalności. Celem było stworzenie 4 tys. miejsc pracy.

Początki były obiecujące. Epic wprowadziła do sprzedaży 2 kompozytowe samoloty turbośmigłowe dla 4-6 osób, w zestawach do samodzielnego montażu (LT i Escape) oraz finalizowała proces certyfikacyjny dla 4-, 5-osobowego, bardzo lekkiego odrzutowca (VLJ) Victory, a także dwóch zmontowanych samolotów, turbośmigłowego Dynasty (wersja LT) i odrzutowego (również klasy VLJ) Elite. Kolejnych kilka modeli było projektowanych.

Przy tak dużym rozmachu działań, władze spółki liczyły na doinwestowanie i szybki wzrost zamówień. Niestety, plany te pokrzyżował obecny kryzys gospodarczy.

Prowadzone od 2007 negocjacje z indyjskimi milionerem, Vijay Mallya - właścicielem m.in. linii Kingfisher i zespołu Formuły 1, Force India - zakończyły się fiaskiem kilka miesięcy temu. Natomiast sprzedaż mimo, że nie spadła, nie pozwoliła na finansowanie rozległej działalności. Powstały również opóźnienia w procesie certyfikacji i dostaw gotowych samolotów.

Spółka, zatrudniająca kilkadziesiąt osób, nie była w stanie wypełnić wszystkich zobowiązań wobec klientów i stanowego sponsora. W drugiej połowie roku do sądów trafiły pierwsze z kilkunastu pozwów przeciwko Epic Air. Spółka równolegle z tym procesem zwolniła wszystkich pracowników produkcji, w tym w centrum montażowym, gdzie właściciele samolotów - przy pomocy robotników i inżynierów producenta - składali swoje maszyny.

O przejęcie majątku bankruta starały się 4 podmioty, w tym chińska, państwowa CAIGA, nowa spólka właściciela Epic, Aircraft Investor Resources (LLC) oraz LT Builders Group, założona przez 7 właścicieli niedokończonych samolotów z centrum montażu, którzy nie mogli odzyskać swojej własności.

Ostatecznie wygrali Chińczycy, oferujący 4,3 mln USD w gotówce. Oferta LT Builders Group, mimo, że opiewała na ponad 6 mln USD, w dwóch trzecich składała się kredytu bankowego i została uznana za mniej interesującą. Sąd zadecydował jednak, że oba podmioty muszą zawiązać joint-venture, przy czym montownia samolotów turbośmigłowych typu LT przypadnie ich właścicielom. Chińczycy natomiast przejmą prawa do całego,pozostałego majątku i innych niż LT konstrukcji Epic Aircraft.

Werdykt nie został przychylnie przyjęty przez przedstawicieli CAIGA, którzy wcześniej bardzo ostro dyskredytowali LT Builders Group. Obecnie sugerują natomiast, że jest to przejaw niechęci władz USA do sprzedaży zaawansowanych technologii Chińczykom, co jest przejawem dyskryminacji. Oba podmioty mają czas do jutra, by osiągnąć w tej sprawie porozumienie. Według nieoficjalnych informacji, w przypadku załamania negocjacji, sąd przychyla się do stworzenia czysto amerykańskiego konsorcjum, z udziałem LT Builders Group i Harlow Aerostructures. Mimo, że oferuje ono mniej korzystne warunki finansowe dla władz stanowych.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.