20 kwietnia 2024 ośrodek szkoleniowy Aero Region Training pod Moskwą odebrał pierwszy samolot szkolny SP-30. Uroczystość odbyła się na lotnisku Miaczkowo z udziałem przedstawicieli Federalnej Agencji Transportu Lotniczego, DOSAAF oraz uczniów szkół lotniczych. Przekazanie zrealizowano w ramach specjalnego programu wyposażania szkół lotniczych w FR w samoloty rodzimej produkcji.
Ośrodek szkoleniowy Aero Region Training ma swoje oddziały w kilku regionach Rosji, Znajdują się one m.in. w Moskwie, Sankt Petersburgu i Jarosławiu.
SP-30 to jednosilnikowy ultralekki górnopłat zaprojektowany przez Pierwsze biuro doświadczalno-produkcyjne (Pierwoje OKB) z Taganrogu. Jego maksymalna masa startowa wynosi 495 kg. Samolot jest zbudowany z komponentów produkowanych w FR i ChRL. Wyposażono go w nowoczesne systemy nawigacji i podwójne sterownice. Samolot jest stateczny i łatwy w pilotażu.
Napęd SP-30 stanowi czterosuwowy 4-cylindrowy silnik S-100 o mocy 100 KM, z cylindrami chłodzonymi powietrzem i układem chłodzenia cieczą głowic cylindrów, dostarczany przez chińską Zongshen. Jest to odpowiednik austriackiego Rotax 912. Silnik napędza trójłopatowe śmigło o średnicy 1850 mm produkowane przez Suzhou Changfend. Chińskie są także opony i część awioniki.