Dzisiaj, 25 kwietnia 2024, w Marignane, wzbił się w powietrze demonstrator technologii śmigłowcowych Racer, opracowany przez Airbus Helicopters w europejskim projekcie badawczym Clean Sky 2.
Wirolot przebywał w powietrzu około 30 minut, co umożliwiło zespołowi testującemu sprawdzenie jego ogólnego zachowania. Dzisiejsze wydarzenie rozpoczyna dwuletnią serię prób, mających na celu stopniowe weryfikowanie parametrów pilotażowych i zademonstrowanie możliwości osiągania przez Racera dużych prędkości przelotowych.
Zoptymalizowany demonstrator ma rozwijać prędkość przelotową przekraczającą 400 km/h, pomagając w wypracowaniu optymalnego kompromisu między prędkością lotu, kosztami eksploatacji i osiągami. Celem projektu jest także zmniejszenie zużycia paliwa o około 20% w porównaniu z wiropłatami tej samej klasy obecnej generacji, dzięki optymalizacji aerodynamicznej i innowacyjnemu układowi napędowemu, działającemu w trybie oszczędnym.
Opracowany we współpracy z Safran Helicopter Engines, hybrydowo-elektryczny system napędu ekonomicznego umożliwia zatrzymanie jednego z dwóch silników Aneto-1X podczas przelotu, przyczyniając się do ograniczenia emisji CO2.
W architekturze płatowca konstruktorzy Racera wzorowali się na konfiguracji aerodynamicznej zastosowanej w demonstratorze Airbus Helicopters X3, który w 2013 pobił rekord prędkości, lecąc 472 km/h.
Celem projektu X3 było sprawdzenie koncepcji wirolotu z energooszczędnym napędem. Konstruktorzy Racera chcą uzyskać konfigurację zbliżoną do docelowej (operacyjnej), oferującą polepszone zdolności wykonywania zadań, w których duża prędkość lotu może być największą zaletą (Współpraca Airbus Helicopters i Akademii MW, 2024-01-24, Centrum prób Airbus Helicopters w Polsce , 2023-04-28).