Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

AI wspomaga easyJet

Lotnictwo cywilne, Nowe technologie, Transport lotniczy, 23 maja 2024

22 maja 2024 linie easyJet poinformowały, że otwarły w Luton nowe zintegrowane centrum kontroli operacyjnej (ang. Integrated Control Centre – ICC), którego personel wspiera w pracy sztuczna inteligencja.

Nowe zintegrowane centrum kontroli operacyjnej easyJet, umożliwiające obsługę do 13 000 lotów tygodniowo, zostało uruchomione tuż przed początkiem szczytu przewozów w sezonie letnim / Zdjęcie: Marcin Sigmund

ICC zarządza codziennym programem lotów obejmującym około 2000 rejsów. Zastosowanie sztucznej inteligencji ma pomóc w szybszym i lepszym podejmowaniu decyzji, a tym samym poprawić jakość obsługi klienta, przykładowo zapewniając narzędzia pomagające przewidywać wymagania dotyczące załóg rezerwowych oraz narzędzia do planowania składów załóg, pomagające rekomendować i wybierać najlepsze rozwiązania z punktu widzenia potrzeb operacyjnych.

W całodobowym centrum kontroli pracuje ponad 250 specjalistów, którzy zarządzają ponad 340 samolotami easyJet, przewożącymi codziennie do 300 tys. pasażerów do 35 krajów na ponad 1000 trasach na 155 lotnisk. Zadania pracowników ICC obejmują m.in. planowanie tras, dobieranie składów załóg w celu prawidłowego przydziału pilotów i personelu pokładowego na konkretne loty, koordynację pracy zespołów zajmujących się przydziałem samolotów i ich obsługą techniczną, a także komunikację na żywo z klientami. 

W codziennej pracy personel ICC wspiera nowe narzędzie generatywnej sztucznej inteligencji o nazwie Jetstream, zapewniające jego pracownikom natychmiastowy dostęp do polityk, procedur i informacji, umożliwiając im szybsze rozwiązywanie bieżących problemów operacyjnych. Zgodnie z planem, w nadchodzących miesiącach technologia oparta na sztucznej inteligencji ma zostać udostępniona także załogom. To dostosowane do indywidualnych potrzeb narzędzie zawiera informacje z ośmiu instrukcji operacyjnych, liczących 3000 stron, zapewniając natychmiastowy dostęp do wybranych zagadnień.

ICC zostało zaprojektowane tak, aby zapewnić zatrudnionym w nim ludziom spokojne środowisko pracy, z ograniczonym poziomem hałasu, dostępem do światła dziennego oraz z ciemnymi biurkami i indywidualnym oświetleniem. W celu zwiększenia komfortu pracy wyposażono je także w pokój wypoczynkowy z rozkładanymi krzesłami oraz ciemnozielonymi ścianami i sufitami, które, jak udowodniono, tworzą relaksującą atmosferę.

Właściwości predykcyjne sztucznej inteligencji są już wykorzystywane przez easyJet do zwalniania ponad miliona dodatkowych miejsc rocznie. Co miesiąc na wybranych połączeniach zamieniane są tysiące samolotów, dzięki czemu pojemniejsze, mogące zabrać o około 50 pasażerów więcej samoloty są kierowane do obsługi tras, na których sztuczna inteligencja przewiduje dodatkowe zapotrzebowanie na miejsca, przyczyniając się też do większego wypełnienia samolotów.

Przewoźnik ten od wielu lat korzysta również z konserwacji predykcyjnej, pozwalającej wskazywać, kiedy należy wymienić określone części i unikać w ten sposób opóźnień technicznych. Sztuczna inteligencja pomaga mu też z wyprzedzeniem przewidywać, gdzie będzie potrzebny personel rezerwowy, minimalizując opóźnienia i wynikające z nich koszty.

Linie easyJet wyposażają także swoje samoloty w nowe oprogramowanie, ułatwiające interakcję w czasie rzeczywistym z kontrolą ruchu lotniczego w całej Europie. Sztuczna inteligencja pomaga im również precyzyjnie określać lokalizacje samolotów ze znacznie większą dokładnością, przyspieszając podróże i zmniejszając emisję gazów cieplarnianych (easyJet poszukują nowych pilotów, 2024-04-24, easyJet testuje wodorowe tankowanie, 2024-04-17).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2025 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.