Pratt & Whitney i rosyjska korporacja Irkut podpisały w Moskwie techniczną umowę, w sprawie opracowania silnika turbowentylatorowego PW1400G dla samolotu MC-21.
Rosjanie zamierzają wyposażać swoje nowe, wąskokadłubowe samoloty pasażerskie MC-21 w dwa typy układów napędowych. Na rynek wewnętrzny i dla mniej zasobnych odbiorców zagranicznych przewiduje się rodzimy silnik PD-14 (zobacz: Projektowanie PD-14).
Dla pozostałych importerów - Rosjanie liczą, że większość ich samolotów znajdzie nabywców na Zachodzie - ma być dostępny nowoczesny, amerykański PW1000G. Był on rozwijany wspólnie z niemiecką MTU Aero Engines i jest przeznaczony dla nowych samolotów wąskokadłubowych. Został już wybrany jako napęd samolotów Bombardiera CSeries, japońskiego Mitsubishi Regional Jet i właśnie rosyjskiego Irkuta MS-21 (wstępną umowę w sprawie tej ostatniej konstrukcji podpisano w ubiegłym roku).
Dla każdego z tych samolotów powstają osobne modele PW1000G. Dla najmniejszego Regional Jeta - PW1200G, o ciągu 62-76 kN. Większe samoloty Bombardiera mają otrzymać PW1500G o ciągu 76-100 kN. Rosjanie, których samolot ma być bezpośrednią konkurencją dla Boeingów rodziny B737 i Airbusów A320, chcą silników o ciągu 110-140 kN.
Podpisana 12 marca w Moskwie umowa przewiduje rozpoczęcie bezpośrednich prac projektowych i wdrożeniowych, przy współudziale Irkuta. Prace nad silnikami zostały skorelowane z terminarzem rozwoju samolotu, którego pierwszy prototyp ma wzbić się w powietrze w 2014.