Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Silniki dla MC-21

Lotnictwo cywilne, 14 kwietnia 2010

Pratt & Whitney i rosyjska korporacja Irkut podpisały w Moskwie techniczną umowę, w sprawie opracowania silnika turbowentylatorowego PW1400G dla samolotu MC-21.

Prototyp PW1000G, zamontowany na testowym Airbusie A340 w 2008. Jest on odmianą turboodrzutowego silnika dwuprzepływowego o bardzo dużej średnicy pierwszego wentylatora, co zapewnia uzyskiwanie ciągu zarówno na tradycyjnej zasadzie działania silnika odrzutowego (część powietrza przechodzi środek konstrukcji, przez następne stopnie sprężarek), jak i śmigłowego, przez kierowanie powietrza w rejonach ścian silnika, bezpośrednio do atmosfery / Zdjęcie: Pratt & Whitney

Rosjanie zamierzają wyposażać swoje nowe, wąskokadłubowe samoloty pasażerskie MC-21 w dwa typy układów napędowych. Na rynek wewnętrzny i dla mniej zasobnych odbiorców zagranicznych przewiduje się rodzimy silnik PD-14 (zobacz: Projektowanie PD-14).

Dla pozostałych importerów - Rosjanie liczą, że większość ich samolotów znajdzie nabywców na Zachodzie - ma być dostępny nowoczesny, amerykański PW1000G. Był on rozwijany wspólnie z niemiecką MTU Aero Engines i jest przeznaczony dla nowych samolotów wąskokadłubowych. Został już wybrany jako napęd samolotów Bombardiera CSeries, japońskiego Mitsubishi Regional Jet i właśnie rosyjskiego Irkuta MS-21 (wstępną umowę w sprawie tej ostatniej konstrukcji podpisano w ubiegłym roku).

Dla każdego z tych samolotów powstają osobne modele PW1000G. Dla najmniejszego Regional Jeta - PW1200G, o ciągu 62-76 kN. Większe samoloty Bombardiera mają otrzymać PW1500G o ciągu 76-100 kN. Rosjanie, których samolot ma być bezpośrednią konkurencją dla Boeingów rodziny B737 i Airbusów A320, chcą silników o ciągu 110-140 kN.

Podpisana 12 marca w Moskwie umowa przewiduje rozpoczęcie bezpośrednich prac projektowych i wdrożeniowych, przy współudziale Irkuta. Prace nad silnikami zostały skorelowane z terminarzem rozwoju samolotu, którego pierwszy prototyp ma wzbić się w powietrze w 2014.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra