Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Wenezuela odbiera 2 odrestaurowane AMX-VCI

Przemysł zbrojeniowy, Wojska lądowe, 10 czerwca 2024

W drugiej połowie maja br. Gwardia Narodowa Wenezueli przyjęła do służby 2 odrestaurowane warianty francuskiego bojowego wozu opancerzonego AMX-VCI. Był to bojowy wóz piechoty AMX-13M56-VTT/VCI i opancerzony ambulans AMX-13M56VTT/TB. Trafiły one do jednostek w Puerto La Cruz w stanie Anzoátegui.

Konstrukcyjnie transportery AMX-VCI wywodzą się jeszcze z lat 1950.  / Zdjęcie: Twitter

Inicjatywę remontu tych wozów rozpoczęto się w połowie 2022, kiedy 50 pojazdów przeniesiono z wenezuelskich wojsk lądowych do Gwardii Narodowej w ramach strategii wzmocnienia tego komponentu w obliczu sankcji i blokad handlowych.

Ograniczenia te utrudniają Wenezueli obsługę techniczną sprzętu wojskowego, pogarszając gotowość operacyjną m.in. francuskich gąsienicowych pojazdów opancerzonych. We wczesnych latach 70. Wenezuela zakupiła od Francji ponad 50 lekkich czołgów AMX-13 i transporterów opancerzonych AMX-VCI (Véhicule de Combat d'Infanterie). AMX-13 z armatą kal. 75 mm włączono do brygady pancernej, natomiast warianty AMX-VCI służyły jako wozy dowodzenia, moździerze samobieżne i opancerzone ambulanse.

Pogarszający się ich stan spowodował wdrożenie programu substytucji importu, aby rozwinąć krajowe zdolności niezależnych remontów i obsługi technicznej sprzętu wojskowego. Program ten ma na celu zmniejszenie zależności od zagranicznych części i usług oraz utworzenie lokalnych zakładów produkcyjnych i naprawczych. Pierwszą partię 50 odnowionych pojazdów AMX-13M56-VTT przekazano Gwardii Narodowej w maju 2022, a kolejne przekazywano już w mniejszych partiach.

AMX-VCI, odmianę czołgu lekkiego AMX-13 opracowaną przez Francję na początku lat pięćdziesiątych XX wieku, zaprojektowano jako transporter opancerzony. Z czasem ewoluowała ona w wyspecjalizowane wersje pojazdów różnych zadań. AMX-13M56-VTT/VCI to bwp przeznaczony do transportu i wspierania jednostek piechoty w walce. Uzbrojenie stanowi 20-mm armata automatyczna.

Ponadto pojazdy występują w odmianie transportera piechoty, zwykle jest wyposażonego w karabin maszynowy zamontowany na wieży (AA-52 kal. 7,5 mm lub M2 Browning kal. 12,7 mm). Ta wersja może przewozić 10 piechurów. Powstał też wariant wozu dowodzenia, transportera moździerzy kal. 81 mm lub 120 mm i nosiciela wyrzutni ppk.

AMX-13M56-VTT/TB (Transport Blessés) to odmiana opancerzonego ambulansu do ewakuacji medycznej na polu walki. Może przewieźć do 4 pacjentów na noszach lub kilku lżej rannych żołnierzy w pozycji siedzącej, zapewniając ochronę pacjentom i personelowi medycznemu. Wyposażony w oświetlenie wewnętrzne i schowek na sprzęt medyczny, które ułatwiają natychmiastową opiekę w drodze do placówek medycznych.

Wenezuela ma trudności z utrzymaniem zachodniego sprzętu ze względu na międzynarodowe sankcje ograniczające dostęp do części zamiennych i wsparcia technicznego. Sankcje uderzyły w różne sektory wenezuelskiej gospodarki, w tym obronność, co doprowadziło do niedoborów niezbędnych komponentów i usług. Sankcje zaostrzyły się w 2014 w związku z obawami dotyczącymi sytuacji politycznej i w zakresie przestrzegania praw człowieka pod rządami prezydenta Nicolása Maduro. Środki obejmowały zablokowanie dostępu Wenezueli do amerykańskiego systemu finansowego, zamrożenie aktywów i wstrzymanie importu ropy (Wenezuela inwestuje w działa bezodrzutowe, 2021-12-10).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.