Tureckie media poinformowały, że w stoczni Gölcük odbyła się uroczystość wodowania konwencjonalnego okrętu podwodnego TCG Murat Reis, trzeciego reprezentanta typoszeregu 214 TN budowanego dla tureckiej marynarki wojennej. Budowę jednostki rozpoczęto w 2022, a wejście do służby ma nastąpić w 2025.
Ten typ okrętów podwodnych wyposażony jest w niezależny od powietrza układem napędowy, co czyni go jednym z najbardziej zaawansowanych okrętów podwodnych tureckiej marynarki wojennej.
Na podstawie umowy podpisanej z koncernem ThyssenKrupp Marine Systems w 2009 zbudowanych ma zostać łącznie sześć takich jednostek za minimum 2,5 mld EUR. Stępkę pierwszego OP – TCG Piri Reis – położono w 2015 i zakładano, że pojawi się w linii w 2021 roku. To się nie udało. Jest jednak szansa, że okręt wejdzie do służby do końca 2024.
W maju 2023 zwodowano Hızır reis, drugiego przedstawiciela tego typu. Obecnie na różnych etapach budowy pozostają wszystkie planowane okręty tego typu. Jednostki nazwano na cześć otomańskich admirałów z XVI w.: TCG Piri Reis, TCG Hızır Reis, TCG Murat Reis, TCG Aydın Reis, TCG Seydiali Reis i TCG Selman Reis. Bardzo optymistyczne plany zakładają wejście do służby wszystkich do 2027.
Pozyskując OP z napędem niezależnym od powietrza (AIP), Ankara chciałaby stworzyć krajową strefę antydostępową (A2/AD) obejmującą wschodnie obszary Morza Śródziemnego i pewną część Morza Egejskiego. Umowa w sprawie ich budowy niemal od samego początku wywołuje obiekcje Grecji. Ateny czują się zagrożone i postrzegają plany Ankary jako chęć zdominowania powyższych akwenów (Piri Reis rozpoczął próby morskie, 2022-12-09).