Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1, Wojskowy Instytut Techniczny Uzbrojenia i Zakład Produkcji Specjalnej Gamrat przeprowadziły na początku czerwca kolejną próbę poligonową polskiego silnika rakietowego na paliwo stałe o średnicy 610 mm. Odbyło się to w ramach realizacji projektu Opracowanie trójstopniowego suborbitalnego systemu rakietowego do wynoszenia ładunków badawczych wykonywanego przez powyższe konsorcjum.
Wcześniejsza faza prób silnika odbyła się w listopadzie 2023. Pozwoliła ona potwierdzić zdolności do wytwarzania silników do mikrosystemów nośnych dla zastosowań kosmicznych i suborbitalnych. Była ona także podstawą do prowadzenia modyfikacji silnika, głównie w obszarze nowych, bardziej odpornych na erozję materiałów w obrębie dyszy. Przy okazji udało się zredukować masę i uprościć proces produkcji.
Założenia projektu Trójstopniowej Rakiety Suborbitalnej obejmują opracowanie i wykonanie trójstopniowej, odzyskiwalnej, suborbitalnej rakiety nośnej, a w efekcie przeprowadzenie demonstracyjnego lotu ponad linię Kármána na wysokość 100 km z ładunkiem o masie do 40 kg. Inicjatywa jest współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020 na podstawie konkursu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBR): Szybka Ścieżka Technologie Kosmiczne.
Nie można jednak wykluczać zastosowania silnika o średnicy 610 mm również do zastosowań wojskowych. Może to dotyczyć opracowania krajowych pocisków balistycznych krótkiego zasięgu. Dla porównania, taką samą średnicę ma na przykład amerykański pocisk tej klasy – ATACMS.
Obecnie trwają przygotowania do przeprowadzenia lotu suborbitalnego rakiety o średnicy 300 mm. Są one realizowane zgodnie z harmonogramem (Technologie rakietowe i symulatory od WITU, 2023-09-07).