Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

DARPA ujawniła XRQ-73 SHEPARD

Bezzałogowce, Nowe technologie, Transakcje, 26 czerwca 2024

Amerykańska DARPA (Agencja Zaawansowanych Obronnych Projektów Badawczych) ujawniła projekt demonstratora samolotu bezzałogowego z hybrydowym napędem elektrycznym XRQ-73 SHEPARD (Series Hybrid Electric Propulsion AiRcraft Demonstration). Głównym partnerem programu jest Northrop Grumman, a głównym wykonawcą demonstratora jest jego spółka zależna – Scaled Composites. Inni partnerzy programu to  Cornerstone Research Group, Brayton Energy, PC Krause and Associates i EaglePicher Technologies oraz Air Force Research Laboratory (AFRL) i Office of Naval Research (ONR). Celem programu jest zbudowanie bsl klasy stealth o bardzo dużej długotrwałości lotu.

Wizja przekształcenia demonstratora samolotu bezzałogowego z hybrydowym napędem elektrycznym XRQ-72 GHO w XRQ-73 SHEPARD / Ilustracja: DARPA

Według ujawnionej wizualizacji, XRQ-73 SHEPARD jest projektowany w układzie latającego płata. Masa jego demonstratora ma wynosić ok. 570 kg. Oblot prototypu jest planowany na koniec 2024. Docelowy bsl ma powstać w ciągu 20 miesięcy.

SHEPARD wykorzystuje doświadczenia zdobyte z napędem hybrydowym i inne technologie z wcześniejszego programu AFRL i DARPA Great Horned Owl (GHO), w wyniku którego powstał bsl XRQ-72. Napęd hybrydowo-elektryczny wzbudza coraz większe zainteresowanie w sektorze lotniczym, ponieważ umożliwia cichsze loty i oszczędność paliwa. Dobrze nadaje się więc do zastosowania w bezzałogowcach rozpoznawczych operujących nad silnie bronionymi obszarami.

Prace nad poprzednikiem XRQ-73 – XRQ-72 zostały ujawnione przez DARPA w 2011. Jego głównym wykonawcą była Scaled Composites. Demonstrator był wyposażony w montowane nad płatem wentylatory kanałowe.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2025 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.