Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

II edycja Skrzydeł Podkarpacia

Imprezy branżowe, Historia, Lotnictwo wojskowe, 27 czerwca 2024

W niedzielę 23 czerwca 2024, na terenie Centrum Konferencyjno-Bankietowego Szklane Lniane w Korczynie odbyła się II edycja Dnia Pasjonatów Lotnictwa Skrzydła Podkarpacia. Podobnie, jak poprzednio nie tylko aura dopisała, ale nie zawiedli również zainteresowani tematem lotnictwa.

Zdjęcia: Zygmunt Bąk, Krośnieński Klub Seniorów Lotnictwa im. gen. pil. Ludomiła A. Rayskiego

Na licznie przybyłych pasjonatów czekały stanowiska z wirtualną rzeczywistością, symulatory lotu, umundurowanie lotnicze, modele samolotów a także wystawa militariów i uzbrojenia wojskowego prezentowane przez grupy rekonstrukcji historycznej w umundurowaniach z przeszłości (stowarzyszenie Eksploracyjno-Historyczne Galicja i Grupa Rekonstrukcji Historycznej SAN). Podobnie, jak rok temu Muzeum Podkarpackie w Krośnie zaprezentowało wystawę fotografii pt. Lotnisko i Szkoła Podoficerów Lotnictwa dla Małoletnich w Krośnie (1938 – 1939).

Na wystawie statycznej można było zapoznać się z ultralekkim samolotem SAMBA XXL z Zespołu Szkół Mechanicznych w Krośnie i szybowcem SZD-30 Pirat z Aeroklubu Podkarpackiego w Krośnie. Ale prawdziwą niespodzianką była replika samolotu myśliwskiego Albatros Oeffag D-III z czasów wojny polsko-bolszewickiej 1919-1921w barwach osławionej 7 Bojowej Eskadry Myśliwskiej, która  31 grudnia 1919 przyjęła nazwę 7 Eskadry Myśliwskiej im. Tadeusza Kościuszki.

Była to też okazja do spotkania się z budowniczym i właścicielem owej repliki, Krzysztofem Cwynarem, występującym w umundurowaniu stylizowanym na mundur kpt. Meriana C. Coopera. Warto wspomnieć, że z jego pomysłu i pasji do zabytkowych konstrukcji zbudowano trzy latające repliki samolotów Albatros Oeffag D-III. Jak mówił Krzysztof Cwynar:  Głównym powodem powstania naszych replik była chęć przypomnienia młodych pilotów amerykańskich, którzy jako ochotnicy walczyli o naszą wolność. A to wzięło się z tego, że ta piękna historia jest bardzo słabo znana.

Samoloty zostały pomyślnie oblatane w czerwcu 2021. Pomalowane na zielono, z godłem 7 Eskadry Myśliwskiej otrzymały numery boczne 3 (budowniczy i właściciel Waldemar Babula), 5 (Krzysztof Cwynar) i 6 (Szymon Jurczyk). Zachowano również kolory nosów samolotów, jako że 7. Eskadra była podzielona na dwa klucze. Nosy samolotów klucza Pułaski były pomalowane na czerwono, a klucza Kościuszko na niebiesko.  Właśnie Albatrosa 5 z nosem czerwonym podziwiano w Dzień Pasjonatów Lotnictwa II edycji Skrzydła Podkarpacia.

Nie zabrakło również ciekawych prelekcji, w trakcie których swoją wiedzą ze słuchaczami podzielili się:

kpt. Tomasz Kuliga (Położenie i historia 8. Bazy Lotnictwa Transportowego im. płk. pil. Stanisława Jakuba Skarżyńskiego  w Krakowie), dr Mariusz Niestrawski (Krosno a lotnictwo w II połowie XX wieku) i dr hab. prof. nadzw. Andrzej Olejko (Cudzych chwalimy… swoich nie znamy. O zapomnianych wielkich z świata skrzydeł rodem z Podkarpacia).

Jedną z większych atrakcji dla przybyłych pasjonatów lotnictwa był przelot samolotu AT-4 i wzbudzające emocje podniebne prezentacje replik historycznych samolotów myśliwskich z okresu I wojny światowej. Replikę Nieuport 11C1 Bébé w barwach hrabiego Armand de Turenne pilotował jej budowniczy i właściciel Krzysztof Cwynar, a replikę Nieuport 17C1 Super Bébé – budowniczy i właściciel Waldemar Mazera.




Galeria



Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.