Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Problemy z budową lotniska Busan Gadeokdo

Infrastruktura, Transport lotniczy, Transakcje, Lotnictwo cywilne, 30 czerwca 2024

Niepowodzeniem zakończył się drugi przetarg na budowę nowego międzynarodowego portu lotniczego Busan Gadeokdo. Do pierwszego przetargu nikt się zgłosił (postępowanie zakończono 5 stycznia 2024), a w drugim ofertę złożyło jedynie konsorcjum Hyundai Engineering & Construction. Jego oferta została odrzucona 24 czerwca przez Ministerstwo Gruntów, Infrastruktury i Transportu, które prowadzi postępowanie przetargowe.

W konsorcjum Hyundai Engineering & Construction 33% udziałów ma jego lider. Głównym partnerem HE&C jest Daewoo Engineering & Construction z 24% udziałów. Z kolei Kumho Construction, HL D&I Halla, Kolon Global, Dongbu Construction, KCC Construction, Ssangyong Construction, Hanyang i Hyosung Heavy Industries mają po 4%. Lokalnym partnerem jest konsorcjum składające się z 14 przedsiębiorstw z regionu Gyeongnam (11%).

Wizja portu lotniczego Busan Gadeokdo przewiduje budowę terminala na lądzie, a drogi startowej w większości na morzu. To bardzo komplikuje jego konstrukcję / Ilustracja: Busan Metropolitan City

Teraz rząd południowokoreański prawdopodobnie podejmie negocjacje z wolnej ręki. Zgodnie z ustawą o kontraktach krajowych projekty budowlane zlecane przez władze centralne opierają się na przetargach konkurencyjnych, ale w przypadku odrzucenia dwóch lub więcej ofert istnieje możliwość zawarcia umowy prywatnej z jedynym oferentem. Z doniesień bizhankook.com wynika, że Ministerstwo Gruntów, Infrastruktury i Transportu rozważa obecnie podpisanie kontraktu z konsorcjum Hyundai Engineering & Construction.

Gadeokdo to projektowane międzynarodowe lotnisko, które ma zostać zbudowane w obszarze Gadeokdo w Gangseo-gu w Busan. Planuje się, że obiekt o powierzchni 6 669 000㎡ będzie miał pas startowy o długości 3500 m, na którym będą mogły startować i lądować największe samoloty transportowe, a także terminal umożliwiający całodobowy transport pasażerów i ładunków. Formalnie projekt rozwoju lotniska Gadeokdo rozpoczął się wraz z uchwaleniem specjalnej ustawy w 2021. Podstawowy plan inwestycji zatwierdzono w grudniu 2023. Całkowity koszt projektu ma nie przekroczyć 13,49 bln wonów (ok. 10,5 mld USD).

Jako główną przyczynę niepowodzeń przetargów na budowę lotnisku Gadeokdo podaje się krótki okres na jej realizację. Planowany okres budowy wynosi 2190 dni (6 lat) od daty rozpoczęcia. Po odjęciu okresu projektowania, faktyczny okres budowy ma wynieść jeszcze mniej – około 5 lat. Pierwotnie rząd planował na budowę nowego lotniska 9 lat i 8 miesięcy, a jego otwarcie na czerwiec 2035. Z przyczyn politycznych czas skrócono, a otwarcie zaplanowano grudzień 2029. Było to związane z planowaną organizację Expo World w Busan w 2030 (dziś wiadomo, że impreza odbędzie się w Rijadzie).

Problemem jest też skomplikowana konstrukcja planowanego lotniska. Ma ono być bowiem budowane zarówno na lądzie, jak na wodzie. Tymczasem teren Gadeokdo jest skalisty, a grunt w morzu sąsiadującym z wyspą składa się z miękkiej gliny. Może to spowodować nierówne osiadanie fundamentów konstrukcji. A wówczas budowniczowie będą musieli zapłacić ogromne kary umowne i naprawiać usterki. Warto dodać, że wstępne studium wykonalności projektu z 2022 przewidywało budowę całego lotniska na morzu, jednak w 2023 zmieniono układ na lądowo-morski, aby skrócić czas budowy.

Według obecnych planów, międzynarodowy port lotniczy Busan Gadeokdo ma być wyposażony w system wpierania lądowania ILS kat. II z planowaną modernizacją do kat. III. Płyta postojowa ma mieścić 58 samolotów. W ramach infrastruktury pomocniczej zaplanowano parkingi na 10 718 samochodów. Ma powstać też terminal promowy łączący z Ulsan, Haeundae i Yeosu, a także linia kolejowa o długości 16,53 km i 9,8-km droga łącząca lotnisko z istniejącą drogą ekspresową.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2025 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.