Wczoraj, 3 lipca 2024, Komisja Europejska zatwierdziła sprzedaż Grupie Lufthansa 41% udziałów ITA Airways. W wyniku pozwolenia Lufthansa ogłosiła, że spodziewa się sfinalizować transakcję w czwartym kwartale tego roku.
Zatwierdzenie wiąże się z pewnymi obostrzeniami. Lufthansa i ITA Airways muszą umożliwić konkurencyjnym liniom lotniczym rozpoczęcie lotów bez międzylądowania z Mediolanu i Rzymu do niektórych lotnisk w krajach Europy Środkowej. Konkurencyjne linie lotnicze muszą obsługiwać te trasy przez określony minimalny okres i muszą mieć dostęp do krajowej siatki połączeń ITA Airways.
ITA i Lufthansa muszą współpracować z konkurencyjnymi liniami lotniczymi, aby zwiększyć konkurencyjność na trasach długodystansowych z Włoch do Kanady i USA. Lufthansa i ITA Airways muszą oddać sloty na lotnisku Mediolan-Linate, aby konkurencyjna linia lotnicza mogła utworzyć stałą bazę na tym lotnisku.
Grupa Lufthansa ogłosiła zamiar nabycia 41% udziałów w ITA Airways w maju 2023. Zapewniła sobie również prawo do zakupu pozostałych udziałów w ITA Airways od włoskiego Ministerstwa Gospodarki i Finansów od 2025. W ramach umowy ITA Airways opuści sojusz SkyTeam i stanie się pełnoprawnym członkiem Star Alliance (Pierwszy A321neo dla ITA Airways, 2023-11-13).