Komisja Międzypaństwowego Komitetu Lotniczego (MAK) prowadzi dochodzenie w sprawie katastrofy samolotu RRJ-95LR-100 zn. rej. RA-89049, do której doszło 12 lipca 2024 w pobliżu wsi Apraksino w rejonie kołomienskim w obwodzie moskiewskim (Katastrofa SSJ 100 pod Moskwą, 2024-07-13). Na podstawie danych z rejestratorów pokładowych ustalono już podstawowe dane o przebiegu lotu. Załoga składająca się z dowódcy, drugiego pilota i stewarda wykonała lot z lotniska Łuchowice (Tretiakowo) na lotnisko Wnukowo (Moskwa) po wykonaniu okresowej obsługi technicznej przez ŁAZ im. P.A. Woronina. Przed startem włączono automatyczną przepustnicę. Autopilot został włączony po starcie na rzeczywistej wysokości 550 stóp (165 m).
W piątej minucie od startu, z lotu niemal poziomego na wysokości QNH 5160 stóp (1550 m, kąt nachylenia wynosił +5-6o, a kąt natarcia 10-11o) samolot zaczął opadać z kątem nachylenia do -4o. W momencie przejścia do zniżania wskazywana prędkość wynosiła 200 węzłów (370 km/h) i wzrastała, a klapy i listwy zostały jednocześnie cofnięte do pozycji całkowicie schowanej. Podczas opadania autopilot i automatyczna przepustnica zostały wyłączone.
Załoga przeszła wówczas na ręczne sterowanie bocznym drążkiem sterowym i silnikami. Opadanie kontynuowano do wysokości 4500 stóp, po czym nastąpiło wznoszenie na 4750 stóp. W szóstej minucie lotu z prędkością 320 węzłów (włączył się alarm dźwiękowy Overspeed) samolot zaczął opadać. Zatrzymanie opadania urządzeniami sterowymi okazało się niemożliwe. Rejestracja parametrów lotu zatrzymała się o 14:59:15. Ostatnie zarejestrowane wartości parametrów to: prędkość wskazywana – 365 węzłów, prędkość opadania pionowego – 17 000 ft/min, kąt pochylenia – 25o w opadaniu, kąt przechyłu – 25o w prawo.
Komisja nie wskazała dotąd żadnych możliwych przyczyn katastrofy. Ustaliła natomiast, że silniki samolotu pracowały do czasu zakończenia rejestracji parametrów lotu. Komisja MAK przygotowała i przesłała do władz lotniczych Rosji raport pokontrolny, w którym na podstawie zidentyfikowanych zagrożeń sformułowała zalecenia dotyczące podjęcia działań korygujących lub mających na celu poprawę bezpieczeństwa lotów.