Zamknij

Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

KLM przetestują napęd wodorowy

Lotnictwo cywilne, Nowe technologie, Przemysł lotniczy, Transport lotniczy, 29 lipca 2024

Królewskie Holenderskie Linie Lotnicze KLM wraz producentem silników ZeroAvia ogłosiły, że podejmą prace nad lotem demonstracyjnym samolotu o napędzie wodorowo-elektrycznym, który jest planowany w 2026. W samolocie zostaną zastosowane wodorowo-elektryczne silniki ZeroAvia ZA2000, przeznaczone do samolotów turbośmigłowych komunikacji regionalnej.

Silnik ZA2000 znajdzie zastosowanie we flocie samolotów turbośmigłowych, takich jak ATR 72 lub Dash 8 Q400, które mają do 80 miejsc i są używane do lotów regionalnych / Ilustracja: ZeroAvia

Według badań, zastosowanie tego typu silników, pozwoli zmniejszyć emisje z lotu nawet o 90% w porównaniu z lotem z użyciem tradycyjnej nafty lotniczej. Współpraca KLM i ZeroAvia ma dostarczyć cennej wiedzy i bazy dowodowej, która pozwoli KLM na wprowadzenie do swojej siatki czystszych lotów. Co więcej, projekt demonstracyjny przyspieszy rozwój koncepcji i zastosowanie lotów napędzanych wodorem w całej Unii Europejskiej.

Głównym celem wspólnego projektu KLM i ZeroAvia będzie przeprowadzenie w 2026 lotu demonstracyjnego pomiędzy dwoma lotniskami. W najbliższym czasie partnerzy będą poszukiwali optymalnej pary lotnisk, a także uzyskiwali zezwolenie na loty w oparciu o odpowiednie regulacje. Konieczne jest też zorganizowanie dostaw ciekłego paliwa wodorowego i utworzenie infrastruktury wspierającej tankowanie samolotów. Działy obsługi technicznej KLM i Air France podjęły już współpracę z ZeroAvia przy budowaniu bazy wiedzy w zakresie efektywnego zastosowania wodorowych ogniw paliwowych.

Już od jakiegoś czasu KLM gromadzą wiedzę na temat potencjalnego wykorzystania wodoru jako paliwo lotnicze. Wiosną ubiegłego roku linie rozpoczęły współpracę z Politechniką w Delft w Holandii przy projekcie badawczym Phoenix, którego celem jest budowa samolotu napędzanego wodorem i badanie związanych z tym aspektów, takich jak m.in. projektowanie zbiorników na ciekły wodór, czy kluczowych kwestii bezpieczeństwa.

Do tej pory ZeroAvia przeprowadziła szeroko zakrojone testy prototypu swojego pierwszego silnika ZA600 napędzającego samolot Dornier 228 w swojej brytyjskiej bazie, a także przeprowadziła w USA i Wielkiej Brytanii próby naziemne kluczowych technologii elementów składowych ZA2000, w tym zbiorników kriogenicznych lub LH2 oraz opatentowanych wysokotemperaturowych ogniw paliwowych PEM i elektrycznych systemów napędowych (Testy w locie Dorniera 228 z napędem wodorowo-elektrycznym, 2023-07-21).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2025 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.