Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Koszt indyjskich Globemasterów

Lotnictwo wojskowe, 27 kwietnia 2010

Do Kongresu USA trafiły dokumenty, niezbędne do udzielenia zgody na sprzedaż 10 samolotów transportowych C-17 do Indii. Maksymalną wartość kontraktu oszacowano na 5,8 mld USD.

Mimo zdecydowanie wyższej ceny, niż Ił-76, Indie zdecydowały się na zakup C-17, głównie ze względu większy udźwig i zasięg / Zdjęcie: USAF

C-17 Globemaster III zwyciężył w procesie wyboru samolotu transportu strategicznego dla indyjskich wojsk lotniczych w czerwcu ubiegłego roku. Pod koniec 2009 pojawiły się również informacje o szacowanym budżecie zakupu, który miał wynosić ok. 2 mld USD, po 170 mln USD za egz. (zobacz: C-17 dla Indii). To o ok. 30 mln USD mniej, niż płaci Boeingowi USAF.

Władze w New Dehli liczą bowiem na znaczną obniżkę cen. Boeing będzie musiał wkrótce zamknąć linię montażową C-17, ze względu na realizowanie ostatnich zamówień amerykańskich wojsk lotniczych oraz klientów zagranicznych. Prawdopodobnym było więc, że uda się wymusić na producencie nawet zrezygnowanie z zysków na indyjskiej transakcji.

Przedstawione senatorom dokumenty świadczą jednak o tym, że Boeing nie zamierza - przynajmniej na razie - przystać na warunki potencjalnego odbiorcy.

Amerykanie szacują, że całość kontraktu może osiągnąć wartość nawet 5,8 mld USD. Oprócz 10 samolotów oferują 5 zapasowych silników 45 F117-PW-100, pokładowe systemy samoobrony AN/ALE-47, systemy ostrzegania przed pociskami rakietowymi AN/ARR-47, flary, kamizelki kuloodporne dla członków załogi, pakiet części zamiennych, serwisowy, szkoleniowy i usług obywateli USA przy wdrożeniu i obsłudze maszyn.

Mimo, że 5,8 mld USD jest wartością maksymalną, a praktyka zawierania kontraktów w ramach Foreign Miliatry Sales dowodzi, że finalna suma kontraktu jest z reguły mniejsza, istnieje wyraźny rozdźwięk między oceną budżetu programu przez władze indyjskie i amerykańskie. Może stać się to istotną przeszkodą w realizacji zamówienia.

Dla porównania, szacunkowy budżet zakupu 126 samolotów wielozadaniowych oceniany jest na 10-12 mld USD, przy czym większość maszyn ma zostać zmontowana w Indiach. I drugi przykład: według doniesień rosyjskich mediów, proponowana Wenezueli w 2008 sprzedaż 10 transportowców Ił-76MD-90, 2 tankowców Ił-78MK i 10 śmigłowców uderzeniowych Mi-28NE miała mieć wartość ok. 1 mld USD (zobacz: Jeszcze o Wenezueli). Propozycja ta nie uzwględniała jednak pakietu serwisowego.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra