Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Pierwsze ukraińskie F-16

Lotnictwo wojskowe, Konflikty zbrojne, 05 sierpnia 2024

Ukraińskie wojska lotnicze zaprezentowały wczoraj, 4 sierpnia 2024, pierwsze samoloty F-16AM w ukraińskich barwach. Prezentacja samolotów zbiegła się w czasie z rocznicą utworzenia wojsk lotniczych, a o odbiorze maszyn poinformował prezydent Wołodymir Zełenski. Nie ujawniono ile samolotów odebrano ani gdzie miała miejsce uroczystość.

Pokazane przez Ukraińców F-16 uzbrojone zostały w pociski powietrze-powietrze AIM-9M i AIM-120 / Zdjęcie: Siły Zbrojne Ukrainy

Na ujawnionych materiałach wizualnych można dostrzec co najmniej dwa F-16. Jak można zauważyć, samoloty zostały wyposażone w pylony PIDS+ z dodatkowymi wyrzutniami flar i dipoli oraz wbudowanym systemem ostrzegania przed pociskami rakietowymi. Jest to element produkcji duńskiej spółki Terma stosowany na F-16 MLU kilku państw europejskich. Zdaniem niektórych komentatorów pokazane samoloty to maszyny ex-duńskie.

Wraz z przekazaniem F-16 Ukrainie zbiegły się doniesienia amerykańskich mediów, które donoszą, że USA rozpoczęły dostawy uzbrojenia dla tych samolotów. Potwierdzają to pokazane przez Ukraińców samoloty, które miały podwieszenia w postaci pary zbiorników paliwa, pary pocisków p-p krótkiego zasięgu AIM-9M Sidewinder i pary pocisków p-p średniego zasięgu AIM-120 AMRAAM. Warto dodać, że te same typy efektorów są też używane przez używane na Ukrainie zestawy przeciwlotnicze NASAMS.

Dla ukraińskich lotników wdrożenie do eksploatacji F-16 stanowi duży skok jakościowy względem używanych przez nich, przestarzałych samolotów, takich jak starsze wersje MiG-29, Su-27, Su-24 i Su-25. Biorąc jednak pod uwagę ich niewielką liczbę, wątpliwe by przyniosły znaczącą zmianę w działaniach bojowych.

Do tej pory szkolenie na F-16 ukończyć miało ok. 6-8 lotników oraz personel naziemny. Do końca roku przeszkolonych na F-16 ma być 20 pilotów, co w skali ukraińskich potrzeb jest liczbą dalece niewystarczającą. Dostawy F-16 zadeklarowane przez Holandię, Danię, Norwegię i Belgię są jednak szansą na odbudowę ukraińskich wojsk lotniczych w d. Państwa te obiecały donację łącznie niespełna 100 maszyn. Wąskim gardłem jest jednak szkolenie personelu na Zachodzie.

Należy jednak pamiętać, że nowy typ samolotów wymaga żmudnego procesu zbierania doświadczeń z eksploatacji, rozbudowy infrastruktury, zaplecza obsługowego, logistycznego i sprawnego dowodzenia, by osiągnąć wysoką efektywność bojową. Jest to dzisiaj dla Kijowa jednym z największych wyzwań (Pierwsi ukraińscy piloci przeszkoleni na F-16, 2024-05-26).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.