Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Zmarł płk pil. Józef Olesiejuk

Lotnictwo wojskowe, Ludzie, Pożegnania, 07 sierpnia 2024

W nocy z 3 na 4 sierpnia 2024, zmarł w swoim domu, w Świdwinie, płk pil. Józef Olesiejuk, były dowódca 40. plm ze Świdwina i były starszy inspektor Bezpieczeństwa Lotów 3. BDLSzR i 3. BDLMB w Świdwinie.

/ Zdjęcie: via Henryk Czyżyk

Płk pil. Józef Olesiejuk urodził się 10 lipca 1928 w Ługach Wielkich, pow. Siedlce. Po ukończeniu Liceum Ogólnokształcącego, 4 października 1949 został powołany do zasadniczej służby wojskowej w 7. Samodzielnym Pułku Lotniczym Bombowców Nurkujących w Poznaniu. Podczas służby odbył w tej jednostce kurs strzelców radiotelegrafistów samolotu Pe-2 i zdecydował się na zawód pilota wojskowego. 25 września 1950 został przyjęty do Oficerskiej Szkoły Lotniczej w Dęblinie. 31 kwietnia 1952 w Oficerskiej Szkole Lotniczej Nr 5 w Radomiu, otrzymał promocję na stopień chorążego pilota lotnictwa myśliwskiego i został skierowany do 40. plm.

2 maja 1952 rozpoczął zawodową służbę wojskową w 40. Pułku Lotnictwa Myśliwskiego, który podlegał pod 7. DLM OPL w Krakowie. Następnie, w styczniu 1953, 40. plm został przebazowany z Mierzęcic do Świdwina i podporządkowany pod 11. DLM ze Świdwina. Służąc w tym pułku do 6 stycznia 1963 był kolejno: pilotem, dowódcą klucza, szefem strzelania powietrznego i zastępcą dowódcy pułku. W okresie od 7 stycznia do 6 października 1963 był słuchaczem Kursu Doskonalenia Oficerów w Centrum Szkolenia Lotniczego w Modlinie.

7 października 1963 został dowódcą 40. Pułku Lotnictwa Myśliwskiego w Świdwinie. Obowiązki dowódcy pułku pełnił do 14 sierpnia 1971. Następnie, do 31 sierpnia 1972, był starszym nawigatorem w 3. Brandenburskiej Dywizji Lotnictwa Szturmowo-Rozpoznawczego (BDLSzR) w Świdwinie.

W okresie od 1 września 1972 do 1 marca 1973 był słuchaczem Wojskowego Wyższego Kursu Doskonalenia Oficerów w Wojskowej Akademii Lotniczej w Monino, w ZSRR. Po kursie ponownie był starszym nawigatorem 3. BDLSzR w Świdwinie. Od 3 września 1974 był starszym inspektorem Bezpieczeństwa Lotów najpierw w 3. BDLSzR. a od 1982 w 3. Brandenburskiej Dywizji Lotnictwa Myśliwsko-Bombowego. Następnie pozostawał do dyspozycji dowódcy Wojsk Lotniczych, a 7 sierpnia 1989 odszedł do rezerwy.

Był pilotem wojskowym pierwszej klasy z nalotem ogólnym 2643 h i 43 min na samolotach: Po-2, Jak-18, Jak-11, TS-8Bies, TS-11 Iskra, UTMiG-15, Jak-23, Lim-1, Lim-2, Lim-2 bis, Lim-5, Lim-5P, Lim-6 i MiG-21.

13 maja 1953 przymusowo lądował w przygodnym terenie na samolocie Jak-23, z powodu awarii silnika.

Był Ikoną Lotnictwa Polskiego i znakomitym wychowawcą wielu pokoleń lotników polskich. Był profesjonalistą i perfekcjonalistą. Za swoją ogromną i wszechstronną wiedzę i wielkie doświadczenie był szanowany nie tylko w Świdwinie ale także poza nim. Uczestniczył w ćwiczeniach w kraju i za granicą.

Mieszkał z żoną Stefanią w Świdwinie. Miał syna Arkadiusza i córkę Beatę, którzy mają własne rodziny. Interesował się wydarzeniami politycznymi w kraju i na świecie. Uprawiał turystykę górską i narciarstwo.

Był odznaczony m.in. Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski (1983), Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski (1979), Złotym Krzyżem Zasługi (1969) i Srebrnym Krzyżem Zasługi (1959). Posiadał tytuł honorowy i odznakę Zasłużony Pilot Wojskowy (nadane w 1979).

Ceremonia żałobna pożegnalna rozpocznie się 8 sierpnia 2024 mszą o godzinie 13:00, w Kościele Matki Boskiej Nieustającej Pomocy w Świdwinie. Następnie dalsza część uroczystości pogrzebowej odbędzie się o godzinie 14:00 na Cmentarzu Komunalnym Starym przy ul. Popiełuszki 34 w Świdwinie, gdzie zostanie pochowany.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.