Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Dash 7 z napędem hybrydowo-elektrycznym

Nowe technologie, Lotnictwo cywilne, Przemysł lotniczy, 25 sierpnia 2024

NASA i MagniX zaprezentowały samolot DHC (de Havilland Canada) Dash 7, który ma zostać wyposażony w eksperymentalny napęd hybrydowo-elektryczny. Modyfikacja ma powstać w ramach programu Electrified Powertrain Flight Demonstration (EPFD) finansowanego przez Agencję (NASA wybrała MagniX i GE Aviation, 2021-10-03). Prezentacja odbyła się 22 sierpnia 2024 na międzynarodowym lotnisku King County (znanym również jako Boeing Field) w Seattle.

Samolot DHC Dash 7, który ma zostać wyposażony w eksperymentalny napęd hybrydowo-elektryczny, w nowych, biało-czerwonych barwach / Zdjęcie: NASA

W 2021 NASA przyznała MagniX z siedzibą w Everett w stanie Waszyngton kontrakt o wartości 74,3 mln USD. Dotyczy on opracowania elektrycznego układu napędowego. W programie uczestniczy także AeroTec z siedzibą w Seattle, wieloletni partner MagniX. AeroTec ma zintegrować silniki elektryczne z płatowcem w swoim ośrodku testów lotniczych w Moses Lake. Tam mają być prowadzona testy zmodyfikowanego samolotu.

45-letni turbośmigłowiec dostarczyły kanadyjskie regionalne linie lotnicze Air Tindi. Partnerzy programu EPFD przekształcają go obecnie w eksperymentalne stanowisko testowe. Samolot został ozdobiony czerwono-białym malowaniem z logo NASA i MagniX.

W ramach modyfikacji jeden z czterech silników turbinowych ma zostać wymieniony na elektryczny zespół napędowy MagniX Magni650 (EPU). Testy w locie samolotu w nowej konfiguracji mają rozpocząć się w 2026. W drugiej fazie silnik po przeciwnej stronie samolotu zostanie wymieniony na drugi Magni650. Taka konfiguracja ma zapewnić 40-% redukcję spalania paliwa w porównaniu z wersją oryginalną.

Poprzez partnerstwo publiczno-prywatne NASA zamierza przyspieszyć wprowadzenie samolotów elektrycznych i hybrydowo-elektrycznych do lotnictwa komercyjnego. W szczególności chodzi o ułatwienie procesu certyfikacji przez FAA. Wnioski NASA z programu EPFD zostaną udostępnione publicznie (z wyjątkiem własności intelektualnej MagniX związanej z Magni650 EPU), aby przynieść korzyści szeroko pojętej branży lotniczej.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2025 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.