Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Prezentacja polskiego F-35A

Lotnictwo wojskowe, Przemysł lotniczy, 28 sierpnia 2024

Dzisiaj, 28 sierpnia 2024, w zakładach Lockheed Martina w Fort Worth uroczyście zaprezentowano pierwszy wielozadaniowy samolot bojowy F-35A Husarz (oznaczenie producenta AZ-1), przeznaczony dla Sił Powietrznych RP.

 Pierwszy wielozadaniowy samolot bojowy F-35A Husarz dla SIł Powietrznych RP / Zdjęcia: Bartosz Głowacki

Polska to 14. kraj, a zarazem 10. państwo członkowskie NATO, który dołączył do projektu F-35. Rząd w Warszawie zamówił 32 samoloty tego typu, które zostaną wyprodukowane w zakładach w Fort Worth i we włoskim Cameri, w dwóch partiach, po 16 egzemplarzy każda.

Pierwsze 2 F-35A w barwach Sił Powietrznych  mają zostać przekazane do Ebbing Air National Guard Base w Arkansas w grudniu br. Dwa kolejne mają dołączyć do nich w styczniu-lutym 2025. Obecnie trwa także produkcja elementów i zespołów czterech kolejnych F-35A dla SP. Wszystkie 8 samolotów posłuży do szkolenia polskich lotników w Ebbing. Mają one pozostać w USA do 2027. Natomiast szkolenie wstępne, trwające 12 tygodni, obejmujące teorię i kurs z użyciem urządzeń syntetycznych, realizowane będzie w bazie US Air Force Eglin, w stanie Floryda.

W ramach umowy Amerykanie przeszkolą u siebie 24 polskich pilotów i 92 członków personelu naziemnego (w tym 17 instruktorów). Dwóch pierwszych pilotów ma rozpocząć szkolenie instruktorskie  w połowie września br., a na przełomie grudnia 2024 i stycznia 2025 mają oni rozpocząć pierwsze loty w kabinach F-35A. Szkolenie pilotów-instruktorów F-35A w USA ma trwać 10 miesięcy, a pozostałych pilotów – 6 miesięcy.

Szkolenie personelu naziemnego w USA zacznie się w III kwartale 2025, a skończy się w III kwartale 2026. Kolejne kursy dla personelu naziemnego będą prowadzone już w Polsce, od II kwartału 2026.

Szkolenie pilotów i personelu naziemnego F-35A w Polsce ma rozpocząć się w 2026, w bazie w Łasku. Tam zlokalizowane będą wszystkie symulatory i trenażery dla samolotów tego typu.

Infrastruktura dla F-35A w 32. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku ma być certyfikowana pod koniec 2025, tak aby była gotowa do przyjęcia pierwszych samolotów w styczniu 2026. W Łasku stacjonować ma 16 polskich F-35A. Ich wstępna zdolność bojowa ma zostać zgłoszona w 2027, a całkowita zdolność bojowa w 2029.

Także w 2026 mają zostać uruchomione w Polsce pierwsze symulatory F-35A. Od stycznia 2027 kolejnych 16 F-35A ma trafiać do 21. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie. Ich wstępna zdolność bojowa ma zostać zgłoszona w 2029, a całkowita zdolność bojowa w 2032.

F-35A, które zostaną wyprodukowane dla Polski, mają być dostarczane w najnowszej wersji Technology Refresh 3, Block 4, co ma umożliwić kompleksowe i bezpieczne szkolenie polskich lotników.  Oprogramowanie F-35A użytkowanych przez Siły Powietrzne  ma być systematycznie aktualizowane do najnowszej wersji, dzięki czemu możliwe będzie zintegrowanie kolejnych typów uzbrojenia. Warszawa jest zainteresowana zakupem przeciwokrętowych kierowanych pocisków rakietowych Joint Strike Missile, bomb szybujących AGM-154C Joint Standoff Weapon i Small Diameter Bomb, przeciwradiolokacyjnych kierowanych pocisków rakietowych AGM-88G Advanced Anti-Radiation Guided Missile Extended Range, a także kierowanych pocisków rakietowych powietrze-powietrze o zasięgu większym niż AIM-120C AMRAAM – w grę wchodzą europejskie MBDA Meteor lub amerykańskie AIM-120D.




Galeria



Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.