3 września 2024 Polska Agencja Żeglugi Powietrznej poinformowała o rozpoczęciu w ramach iTEC Collaboration przez członków iTEC Alliance, w tym ekspertów z PAŻP, fazy budowy nowej generacji systemu kontroli ruchu lotniczego iTEC SkyNex.
Celem powstania systemu iTEC SkyNex jest zwiększenie efektywności i interoperacyjności, dostarczenie bardziej precyzyjnych danych, zoptymalizowanie tras lotów i zasobów, a także zmniejszenie opóźnień i emisji dwutlenku węgla, co ma znacząco obniżyć koszty.
Po dwóch latach przygotowań, iTEC Alliance, w ramach którego działa ośmiu wiodących dostawców usług nawigacji powietrznej, w tym specjaliści Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (a także DFS w Niemczech, ENAIRE w Hiszpanii, NATS w Wielkiej Brytanii, LVNL w Holandii, AVINOR w Norwegii, Oro Navigacija na Litwie i NAV CANADA w Kanadzie), rozpoczęło budowę systemu kontroli ruchu lotniczego iTEC SkyNex, w efekcie czego ma powstać wspólny system zarządzania ruchem lotniczym do wdrożenia w centrach kontroli działających w ramach sojuszu.
Faza budowy iTEC SkyNex będzie oparta na współpracy członków iTEC Alliance w zakresie opracowania i wdrożenia operacji opartych na trajektorii oraz nowoczesnej otwartej architektury systemu. iTEC SkyNex został zaprojektowany w celu zwiększenia interoperacyjności, obniżenia kosztów dla dostawców usług nawigacji powietrznej, zwiększenia efektywności oraz promowania bardziej ekologicznego i zrównoważonego systemu zarządzania ruchem lotniczym. iTEC SkyNex ma ułatwić tworzenie Digital European Sky, rewolucjonizując zarządzanie ruchem lotniczym w całej Europie i Kanadzie. Program ten bazuje na już rozpoczętych projektach rozwojowych finansowanych przez SESAR i CEF, takich jak iSNAP i DEVICE.
Po pełnym wdrożeniu iTEC SkyNex ma zarządzać 12 mln lotów rocznie na obszarze 26 mln km2 kontrolowanej przestrzeni powietrznej.