Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Wóz zabezpieczenia technicznego M88A2 Hercules

Imprezy branżowe, Nowe technologie, Przemysł zbrojeniowy, 06 września 2024

Współczesne czołgi podstawowe potrzebują jeszcze jednego ważnego komponentu, czyli wozu zabezpieczenia technicznego. Przedsiębiorstwo BAE Systems, ma w ofercie targowej pojazdy tego rodzaju, z rodziny M88 Hercules. Obecnie trwają dostawy kolejnych M88A2, z 38 wozów przeznaczonych dla Sił Zbrojnych RP, co jest związane z zakupem przez Polskę czołgów M1A1 FEP i M1A2 SEP v3 Abrams.

Model wozu zabezpieczenia technicznego M88A2 Hercules prezentowany na stoisku BAE Systems / Zdjęcie: Piotr Dudek

Wóz zabezpieczenia technicznego M88A2 jest wyposażony w długi wysięgnik do podnoszenia ciężarów do 35 ton, wyciągarkę główną przeznaczoną do ewakuacji pojazdów ważących do 70 ton, z liną o długości 85,3 m oraz wyciągarkę pomocniczą o uciągu 3 ton. Dzięki swoim charakterystykom Hercules jest w stanie ewakuować czołg Abrams w najcięższym obecnie wariancie M1A2 SEP v3. Jest to jedyny wóz zabezpieczenia technicznego zdolny do holowania tego typu czołgu. Oczywiście M88A2 może być również wykorzystywany do odzyskiwania innych pojazdów gąsienicowych, w tym wozów bojowych piechoty i haubic samobieżnych, jak też pojazdów kołowych.
Zamiarem BAE Systems, w odniesieniu do wzt M88A2 używanych przez Siły Zbrojne RP, jest umiejscowienie kompetencji do serwisowania, przeprowadzania przeglądów i napraw Herculesów na terenie naszego kraju. Wybór padł na Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne w Poznaniu.
Amerykański koncern zamierza umieścić w Poznaniu centrum kompetencyjne, porównywalne z tym jakie utworzono na potrzeby czołgów Abrams. Będzie ono miało zdolności do kompleksowej obsługi wozów zabezpieczenia technicznego M88A2. W tym celu niezbędny będzie odpowiedni transfer technologii i specjalistycznego wyposażenia do WZM.
BAE Systems podkreśla swoje przywiązanie do regionalizacji obsługi i produkcji swojego sprzętu. W związku z tym koncern, dążąc do maksymalnej polonizacji M88A2, zamierza przekazać zakładom w Poznaniu kompetencje umożliwiające modyfikacje Herculesa, by był on w stanie współpracować także z innymi niż amerykańskie pojazdami używanymi przez Siły Zbrojne RP, np. czołgami podstawowymi Leopard i K2, haubicami samobieżnymi Krab i K9, bwp Borsuk i in. W przyszłości nie można również wykluczyć umiejscowienia w Poznaniu montażu pojazdów M88 oraz modyfikacji Herculesów celem przystosowania ich do potrzeb innych, regionalnych użytkowników.
Finalizacja odpowiedniej umowy pomiędzy BAE Systems i WZM spodziewana jest w końcu bieżącego roku.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.