Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Solyu kupuje zasilane wodorem PHA-ZE 100

Transakcje, Nowe technologie, Przemysł lotniczy, Lotnictwo cywilne, 07 września 2024

Grupa leasingowa Solyu z Republiki Korei ogłosiła, że 4 września 2024 zawarła wstępną umowę na zakup 30 zasilanych wodorem samolotów Jekta PHA-ZE 100 (Passenger Hydro Aircraft — Zero Emissions 100). To pierwsza taka umowa zawarta przez szwajcarski start-up z kompanią leasingową.  Łącznie Jekta dysponuje zamówieniami wartymi ponad 10 mld USD.

Wizja zasilanego wodorem samolotu transportu regionalnego Jekta PHA-ZE 100 w barwach kompanii leasingowej Solyu / Ilustracja: Jekta

W podstawowej wersji PHA-ZE 10 to 19-osobowy samolot-amfibia. Jest zasilany wodorem z ogniw paliwowych, z których energia jest przekazywana do akumulatorów zasilających z kolei silniki elektryczne ze śmigłami,  rozmieszczone wzdłuż krawędzi natarcia skrzydeł. W lipcu Jekta wybrała system generowania energii z wodorowych ogniw paliwowych ZeroAvia. Ma on zapewnić zasięg około 600 km.

Jekta planuje, że w 2027 zbuduje pełnowymiarowy prototyp PHA-ZE 10. Certyfikat typu EASA zamierza uzyskać w 2029. Konstruktorzy liczą, że do tego czasu znacznie ulepszona zostanie technologia akumulatorów, które będzie można użyć w układzie zasilania napędu.

Oprócz standardowej wersji samolotu PHA-ZE 100, Jekta rozwija alternatywne konfiguracje: do przewozu towarów, transportu korporacyjnego i transportu medycznego. Samolot będzie mógł operować nad jeziorami, na rzekach i wodach przybrzeżnych z falami o wysokości do około metra lub – z chowanym podwoziem – na lądzie. Ważną zaletą eksploatacyjną PHA-ZE 100 są niskie wymagania infrastrukturalne.

Solyu podpisała wcześniej listy intencyjne na inne samoloty z napędem elektrycznym lub hybrydowym. Od Eviation zamówiła 25 dziewięcioosobowych samolotów elektrycznych Alice. Zgodziła się również na dodanie do portfela leasingowego do 50 trzymiejscowych samolotów SD-05 eVTOL, które są opracowywane przez japońską SkyDrive.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.