Grupa leasingowa Solyu z Republiki Korei ogłosiła, że 4 września 2024 zawarła wstępną umowę na zakup 30 zasilanych wodorem samolotów Jekta PHA-ZE 100 (Passenger Hydro Aircraft — Zero Emissions 100). To pierwsza taka umowa zawarta przez szwajcarski start-up z kompanią leasingową. Łącznie Jekta dysponuje zamówieniami wartymi ponad 10 mld USD.
W podstawowej wersji PHA-ZE 10 to 19-osobowy samolot-amfibia. Jest zasilany wodorem z ogniw paliwowych, z których energia jest przekazywana do akumulatorów zasilających z kolei silniki elektryczne ze śmigłami, rozmieszczone wzdłuż krawędzi natarcia skrzydeł. W lipcu Jekta wybrała system generowania energii z wodorowych ogniw paliwowych ZeroAvia. Ma on zapewnić zasięg około 600 km.
Jekta planuje, że w 2027 zbuduje pełnowymiarowy prototyp PHA-ZE 10. Certyfikat typu EASA zamierza uzyskać w 2029. Konstruktorzy liczą, że do tego czasu znacznie ulepszona zostanie technologia akumulatorów, które będzie można użyć w układzie zasilania napędu.
Oprócz standardowej wersji samolotu PHA-ZE 100, Jekta rozwija alternatywne konfiguracje: do przewozu towarów, transportu korporacyjnego i transportu medycznego. Samolot będzie mógł operować nad jeziorami, na rzekach i wodach przybrzeżnych z falami o wysokości do około metra lub – z chowanym podwoziem – na lądzie. Ważną zaletą eksploatacyjną PHA-ZE 100 są niskie wymagania infrastrukturalne.
Solyu podpisała wcześniej listy intencyjne na inne samoloty z napędem elektrycznym lub hybrydowym. Od Eviation zamówiła 25 dziewięcioosobowych samolotów elektrycznych Alice. Zgodziła się również na dodanie do portfela leasingowego do 50 trzymiejscowych samolotów SD-05 eVTOL, które są opracowywane przez japońską SkyDrive.