Airbus Poland i Draco Aircraft podpisały umowę, która umożliwi Draco Aircraft budowę nowej generacji samolotu HyperSTOL w Polsce, zwanego Draco. W ramach tego Airbus Poland przekaże prawa własności intelektualnej do PZL-104 Wilga, czteromiejscowego samolotu, który wyprodukowano w ponad 1000 egzemplarzach w warszawskich zakładach.
Draco Aircraft zaoferuje inwestorom możliwość uczestnictwa w niezwykłej podróży, której celem jest przekształcenie Wilgi w znacznie mocniejszą wersję Draco, która zostanie certyfikowaną zarówno przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA), jak i Federalną Administrację Lotnictwa (FAA).
Draco wyróżnia się unikatowymi cechami, takimi jak niespotykane wręcz osiągi samolotu HyperSTOL, szczególnie krótki dynamiczny start (tylko 30 m), wznoszenie i lądowanie (25 m). Ma też nieocenioną zdolność operowania z wyjątkowo krótkich pasów trawiastych lub przygodnych, nieprzygotowanych lądowisk, bez potrzeby korzystania z betonowego pasa startowego.
Jednocześnie Draco zaoferuje nową jakość transportu dla pilota i 3 pasażerów wraz z dodatkowym bagażem, łącząc nowoczesną awionikę Garmin’a i luksusowe wyposażenie kabiny, spełniając najsurowsze wymogi bezpieczeństwa, co sprawi, że ten samolot będzie idealnym rozwiązaniem dla wszystkich miłośników latania, który będzie dostępny dla klientów od 2028.
Draco Aircraft została założona, aby rozpocząć seryjną produkcję certyfikowanej wersji wizjonerskiego projektu Draco autorstwa Mike’a Pateya. Mike Patey udzielił zgody na wykorzystanie jego konceptu a Draco Aircraft pod przewodnictwem byłego wiceprezesa Airbus i prezesa Airbus Poland, Johannesa von Thaddena, wprowadzi ten rewolucyjny samolot na rynek wraz z zespołem partnerów i doświadczonych konstruktorów.
Tomasz Wolf, były szef Biura Konstrukcyjnego Airbus Poland , który nadzorował prac nad ostatnią wersją PZL-104MA Wilga 2000, wniesie swoje doświadczenie jako główny doradca ds. inżynierii i projektowania, zapewniając transfer know-how oraz sprawną budowę zespołu projektowego i inżynieryjnego Draco Aircraft.
Johannes von Thadden wyjaśnił: Draco będzie projektowany i budowany w Polsce, ale dostępny dla klientów na całym świecie. Dzięki temu kontraktowi możemy się teraz skoncentrować na poszukiwaniu inwestorów, rozbudowie zdolności projektowych i produkcyjnych w Polsce oraz pozyskiwaniu klientów. Jesteśmy gotowi do rozpoczęcia prac.
Draco będzie dostępny w kilku wersjach: najpierw cywilnej dla klientów prywatnych, następnie do patrolowania, obserwacji i rozpoznania (ISR) dla służb państwowych, np. straży granicznej. Później ma być to samolot z napędem elektrycznym i dla wojska – do wsparcia bojowego.