Forsvarsmateriell (FMA, Agencja ds. zaopatrywania sił zbrojnych Norwegii) i norweskie przedsiębiorstwo Maritime Partner podpisały umowę w sprawie dostawy do Kystvakten (straży wybrzeża) pięciu szybkich łodzi patrolowych. Nowe jednostki typu Sjøbjørn 38 mają zastąpić obecnie używane łodzie na patrolowcach typu Nornen.
Dostawa pierwszych trzech Sjøbjørn 38 ma nastąpić w 2025 a ostatnich dwóch w 2026.
Łodzie Sjøbjørn 38 stanowią całkowicie nowy projekt przygotowany wspólnie przez Maritime Patrner i FMA. Kluczowym kryterium w ich projektowaniu było uzyskanie dobrej platformy roboczej do różnych zadań. Ponadto jednostki miały swoimi gabarytami pasować do struktury kadłuba patrolowców, które będą ich nosicielami. W budowie łodzi zostanie wykorzystanie aluminium uzyskane z recyklingu. Po ich wycofaniu ze służby część z tego materiału będzie mogła zostać ponownie przetworzona.
Norwegia użytkuje 5 okrętów patrolowych typu Nornen, które wchodziły służby od 2007. Co warto podkreślić, zbudowała je polska Morska Stocznia Remontowa Gryfia ze Szczecina.