Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

PCL nabiera kształtów

Wojska lądowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 12 maja 2010

W gliwickim Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Urządzeń Mechanicznych trwają prace przy budowie demonstratora technologii przyszłego polskiego wozu bojowego XXI wieku. Pojazd nabiera konkretnych kształtów.

Bryła kadłuba z podstawowym pancerzem już gotowa, czeka na pierwsze  elementy zawieszenia i układu jezdnego oraz system przeniesienia mocy /  Zdjęcia: OBRUM

Przypomnijmy, że ma to być uniwersalna gąsienicowa platforma bojowa, jedna z najbardziej nowoczesnych konstrukcji tego rodzaju w Europie, która może stać się podstawą budowy polskiego czołgu lekkiego (PCL, Polski wóz bojowy XXI wieku), ale też całej zunifikowanej rodziny wozów, tak potrzebnych wymagającym modernizacji Wojskom Lądowym. Oczywiście pod warunkiem, że armia i MON zaakceptują i aktywnie, a nie jedynie werbalnie, wesprą ten kierunek działań polskiej zbrojeniówki.

Teraz można już otwarcie ujawnić, że wielkim zwolennikiem gliwickiego projektu był dowódca Wojsk Lądowych gen. Tadeusz Buk, który tragicznie zginął 10 kwietnia 2010 pod Smoleńskiem. Mawiał o sobie z dumą: - Jestem dekiel, czyli pancerniak i uważam, że stać nas na nowoczesne wozy bojowe, bo opowieści o końcu ery czołgów są prostu bzdurą... Wypada życzyć jego następcom wielkiej wytrwałości przy urzeczywistnianiu pomysłów Generała.

Wydaje się, że najlepszym uczczeniem jego pamięci powinno być podniesienie statusu gliwickiego projektu do rangi kolejnego pełnego programu modernizacyjnego Sił Zbrojnych w kluczowym dla ich przyszłości okresie 2009 - 2018, co MON nieśmiało obiecuje od jakiegoś czasu. Ma się to podobno dokonać podczas MSPO 2010...

Korpus podwozia wozu opracowany przez specjalistów OBRUM i wykonany w kooperacji z polskimi podwykonawcami (ZM Bumar-Łabędy i AMZ Kutno) w maju 2010 jest już po obróbce mechanicznej, przygotowany do kompletacji i montażu podsystemów. Jego podzespoły, takie jak pokrywy, luki, tylna rampa wraz z tylnymi drzwiami, znajdują się w końcowej fazie prac wykonawczych. Do montażu przygotowane są dostarczone przez WZM Siemianowice Śląskie: kompletny właz mechanika-kierowcy, jego siedzisko oraz siedzenia desantu, a także zestawy przednich świateł.

Gliwiczanie w kooperacji z podwykonawcami (ZM Bumar-Łabędy, AXTONE, DIEHL) wykonali podzespoły układu bieżnego. Są wśród nich koła, wałki skrętne, zderzaki elastomerowe, wahacze z amortyzatorami ciernymi, gąsienice z nakładkami gumowymi i mechanizm napinający.

Do zabudowy przygotowane jest wyposażenie podwozia, w tym między innymi:

  • układ klimatyzacji,
  • agregat APU, opracowany i dostarczony przez ENTE z Gliwic,
  • nocny peryskop kierowcy typ PNK-B, opracowany i dostarczony przez PCO,
  • system obserwacji dla desantu i kierowcy, opracowany i dostarczony przez WB Electronics,
  • system przeciwpożarowy i przeciwwybuchowy typ STOPFIRE-SF-01 dostosowany do potrzeb lekkiej platformy i dostarczony przez WSK-PZL Warszawa II.

Obecnie OBRUM, na specjalnie opracowanym i wykonanym stanowisku, testuje, integruje i przygotowuje do zabudowy w korpusie podwozia główne podzespoły układu napędowego:

silnik typ 8V199 TE20 renomowanej niemieckiej MTU,

układ chłodzenia, zaprojektowany specjalnie dla potrzeb lekkiej platformy, stanowiący nowatorskie opracowanie specjalistów OBRUM, z głównymi podzespołami:

  • silnikami wentylatorów opracowanymi i wykonanymi we współpracy z KOMEL,
  • wirnikami wentylatorów zaprojektowanymi i wykonanymi we współpracy z WIROPOL,
  • chłodnicami dostarczonymi przez NISSENS,
  • filtr powietrza dostosowany do potrzeb lekkiej platformy i dostarczony przez IGMA,
  • przekładnię główną,wysokonapięciowy system energetyczny opracowany dla potrzeb lekkiej platformy przez znaną niemiecką ESW - jest to trzecia w świecie, a pierwsza w Polsce, aplikacja tej klasy systemu ze startero-generatorem o mocy 120 kW. Podzespoły systemu są obecnie w końcowej fazie montażu i testów fabrycznych u poddostawcy.

W najbliższym czasie planowane jest dokonanie zabudowy systemu samoobrony przed nadlatującymi ppk. Na demonstratorze przewiduje się na razie zabudowanie atrapy ukraińskiego systemu Zasłon. Ale nie przesądza to ostatecznie sprawy wyboru układu aktywnej obrony wozu. Możliwe są wszelkie opcje.

W Gliwicach jest już silnik - 8V199 TE20 / Zdjęcie: OBRUM

Korpus wieży opracowany został przez specjalistów OBRUM. Obecnie znajduje się on w końcowej fazie obróbki mechanicznej, przygotowany do kompletacji i montażu podsystemów. Podzespoły korpusu wieży, takie jak pokrywy i włazy, są w końcowej fazie ich konstrukcji.

Do zabudowy w wieży przygotowana jest armata typ 120 mm CGT, dostarczona przez szwajcarską RUAG, oraz mechanizm napędu armaty dostarczony przez niemiecką ESW.

Opracowany przez specjalistów OBRUM automat ładowania armaty, będący w trakcie końcowego montażu komponentu mechanicznego, przygotowany jest do zabudowy elektrycznych napędów przez podwykonawcę układu sterowania, AREX.

Również gotowe do montażu jest wyposażenie wieży, między innymi:

  • system samoosłony Obra III, nowo skonfigurowany dla potrzeb lekkiej platformy przez PCO,
  • uzbrojenie przeciwlotnicze - zestaw Kobuz oraz wyposażenie strzeleckie dostarczone przez ZM Tarnów wraz z OBRSM Tarnów,
  • panoramiczny przyrząd dowódcy dostarczony przez renomowaną niemiecką Carl Zeiss Optronics,
  • wyposażenie radiowe dostarczone przez Radmor,
  • telefon wewnętrzny FONET, system BMS, oraz wyposażenie systemu informatycznego dostarczanego przez WB Electronics,system nawigacji TALIN produkowany przez WZE w Zielonce.

Warto dodać, że gliwicki demonstrator technologii jako pierwszy otrzyma opracowywany obecnie przez warszawskie PCO nowej generacji celownik czołgowy.

Więcej w RAPORT-wto 05/2010


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.